Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributorGarcia Conde, Mary Ruth
dc.contributor.authorAlméciga Castro, William Alejandro
dc.date.accessioned2019-06-24T23:48:56Z
dc.date.available2019-06-24T23:48:56Z
dc.date.issued2012-10-10
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/10877
dc.description.abstractLa investigación que se llevó a cabo buscó establecer una metodología educativa para los alumnos de grado octavo de la Institución Educativa de El Carmen del Municipio de Guasca. El diagnóstico que se realizó a los alumnos arrojó que estos presentan grandes deficiencias en conocimientos básicos de biología y ecología. A partir de ahí se formuló una propuesta pedagógica mediante el seguimiento del ciclo de vida de la mariposa Dione glycera para abordar algunos conceptos de la biología desde una perspectiva constructivista y de aprendizaje significativo. / The research conducted sought to establish an educational methodology for eighth grade students of School of the municipality of El Carmen Guasca. This methodology was based on a diagnosis that was made to students regarding their knowledge that they had about certain basic themes of natural science and ecology. The diagnosis was made students revealed that they have large gaps in knowledge as to what a cell, types of reproduction, concepts of the classification of living things and some basic concepts such as niche ecology and ecosystem. This diagnosis was established as an explanation for the lack of environmental sensitivity Middle students who have this particular course. From there it made a pedagogical approach of the biology of learning from a constructivist perspective and meaningful learning.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Sede Bogotá Facultad de Ciencias
dc.relation.ispartofFacultad de Ciencias
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc57 Ciencias de la vida; Biología / Life sciences; biology
dc.titleEl seguimiento del ciclo de vida de la mariposa Dione glycera (C. Felder and R. Felder 1861), una estrategia de aula para contextualizar y aplicar conceptos de Biología.
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/8140/
dc.description.degreelevelMaestría
dc.relation.referencesAlméciga Castro, William Alejandro (2012) El seguimiento del ciclo de vida de la mariposa Dione glycera (C. Felder and R. Felder 1861), una estrategia de aula para contextualizar y aplicar conceptos de Biología. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalEducación básica
dc.subject.proposalAprendizaje significativo
dc.subject.proposalTeoría de la Complejidad
dc.subject.proposalClasificación Biológica / basic education
dc.subject.proposalMeaningful learning
dc.subject.proposalComplexity Theory
dc.subject.proposalBiological Classification
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit