Guidance in reading strategies: a first step towards autonomous learning in a semi-distance education program
dc.rights.license | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.contributor.author | Aguirre Morales, Jahir |
dc.contributor.author | Ramos Holguín, Bertha |
dc.date.accessioned | 2019-06-25T22:42:34Z |
dc.date.available | 2019-06-25T22:42:34Z |
dc.date.issued | 2009 |
dc.identifier.uri | https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24753 |
dc.description.abstract | This article aims at sharing the results of a research project focused on guiding students in the use of different reading strategies: reading non- text information, skimming and scanning, using contextual reference, predicting, and using true/false cognates as a first step towards autonomous learning. The project was conducted at a Colombian university with two groups of business administration students who belonged to a semi-distance education program. Informal talks with students, questionnaires, interviews and a teacher’s diary were used to collect the information in this action research study. Findings revealed that by knowing several reading strategies the students could reflect upon their learning; meta-cognition processes were enhanced and confidence for students to work by themselves was built up. Key words: Autonomous learning, distance education programs, reading strategies Este artículo discute los resultados de una investigación enfocada en guiar a los estudiantes en el uso de diferentes estrategias de lectura: información no textual, “skimming and scanning”, utilización de referentes contextuales, predicción y cognados, como un primer paso para promover el aprendizaje autónomo. Este estudio se realizó en una universidad colombiana con dos grupos de estudiantes pertenecientes al programa de administración de empresas a distancia. Para recolectar la información en este estudio de investigación acción, se emplearon conversaciones informales con los estudiantes, cuestionarios, entrevistas y el diario de campo del profesor. Los resultados mostraron que la exposición a diferentes estrategias de lectura promueve reflexión respecto al propio aprendizaje; se incrementaron procesos de metacognición y se generó confianza para trabajar autónomamente. Palabras clave: Aprendizaje autónomo, programas a distancia, estrategias de lectura |
dc.description.abstract | Este artículo discute los resultados de una investigación enfocada en guiar a los estudiantes en el uso de diferentes estrategias de lectura: información no textual, “skimming and scanning”, utilización de referentes contextuales, predicción y cognados, como un primer paso para promover el aprendizaje autónomo. Este estudio se realizó en una universidad colombiana con dos grupos de estudiantes pertenecientes al programa de administración de empresas a distancia. Para recolectar la información en este estudio de investigación acción, se emplearon conversaciones informales con los estudiantes, cuestionarios, entrevistas y el diario de campo del profesor. Los resultados mostraron que la exposición a diferentes estrategias de lectura promueve reflexión respecto al propio aprendizaje; se incrementaron procesos de metacognición y se generó confianza para trabajar autónomamente. |
dc.format.mimetype | application/pdf |
dc.language.iso | spa |
dc.publisher | Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
dc.relation | http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10505 |
dc.relation.ispartof | Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.relation.ispartof | PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.rights | Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.title | Guidance in reading strategies: a first step towards autonomous learning in a semi-distance education program |
dc.type | Artículo de revista |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.identifier.eprints | http://bdigital.unal.edu.co/15790/ |
dc.identifier.eprints | http://bdigital.unal.edu.co/15790/2/ |
dc.relation.references | Aguirre Morales, Jahir and Ramos Holguín, Bertha (2009) Guidance in reading strategies: a first step towards autonomous learning in a semi-distance education program. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Teachers' Professional Development; 41-56 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Tea . |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject.proposal | TESOL |
dc.subject.proposal | ESP |
dc.subject.proposal | Autonomous learning |
dc.subject.proposal | distance education programs |
dc.subject.proposal | reading strategies |
dc.subject.proposal | Aprendizaje autónomo |
dc.subject.proposal | programas a distancia |
dc.subject.proposal | estrategias de lectura |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content | Text |
dc.type.redcol | http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
oaire.accessrights | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit