Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorFandiño Parra, Yamith José
dc.date.accessioned2019-06-25T22:44:44Z
dc.date.available2019-06-25T22:44:44Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24854
dc.description.abstractThis paper argues the importance of action research and critical reflection in the study of affective factors and language learning strategies in foreign language teaching. The starting point is a description of what affective factors and language learning strategies are and why Colombian EFL teachers should address these issues. Critical reflection and action research are, then, presented as rigorous and systematic activities that teachers could engage in to help their students deal with the emotional difficulties of social interaction and language learning, to open their own work to inspection and, more importantly, to construct valid accounts of their educational practices. Finally, action research is proposed as a powerful means for developing teacher and learner autonomy. Key words: Action research, teacher and learner autonomy, critical reflection, affective factors, language learning strategies (LLS) En este artículo se argumenta la importancia de la investigación acción y la reflexión crítica en el estudio de los factores afectivos y las estrategias de aprendizaje en la enseñanza de idiomas extranjeros. Se parte de una descripción de qué son los factores afectivos y las estrategias de aprendizaje de lengua y por qué los profesores colombianos de lengua extrajeras deberían investigar estos temas. Luego se presentan la reflexión crítica y la investigación acción como actividades sistemáticas y rigurosas que los profesores pueden emplear para ayudar a sus estudiantes a enfrentar dificultades emocionales de la interacción social y del aprendizaje de lengua, para abrir su trabajo a inspección y, más importante aún, para construir relatos válidos sobre sus prácticas educativas. Finalmente, se propone la investigación acción como un medio poderoso para desarrollar la autonomía del profesor y del estudiante. Palabras Clave: Investigación acción, autonomía del profesor y del estudiante, reflexión crítica, factores afectivos, estrategias de aprendizaje de lengua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10623
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.ispartofPROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleAction research on affective factors and language learning strategies: a pathway to critical reflection and teacher and learner autonomy
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/15891/
dc.relation.referencesFandiño Parra, Yamith José (2008) Action research on affective factors and language learning strategies: a pathway to critical reflection and teacher and learner autonomy. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in Teacher's Professional Development; 195-210 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalAction research
dc.subject.proposalteacher and learner autonomy
dc.subject.proposalcritical reflection
dc.subject.proposalaffective factors
dc.subject.proposallanguage learning strategies (LLS)
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit