Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorCorrea, Doris
dc.date.accessioned2019-06-26T10:16:35Z
dc.date.available2019-06-26T10:16:35Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28048
dc.description.abstractDrawing on critical, socio-cultural and sociolinguistic theories of writing, text and voice, this ethnographic study examines the challenges that a mature ESL student and her instructors in a university course on Spanish Language Media face as they co-construct a common understanding of academic literacy and voice in an undergraduate General Studies Program offered by a university in Western Massachusetts. Intertextual analysis of the data suggests that traditional product-based approaches to helping students develop academic literacy might not be very effective. However, to be able to take a different approach, such as the one suggested by genre scholars, both faculty teaching content subjects and writing tutors would need appropriate training. Key words: ESL writing, academic writing, academic voice, disciplinary writing Con base en teorías críticas, socioculturales y sociolingüísticas sobre escritura académica, texto y voz, este estudio etnográfico explora los retos que enfrentan una estudiante hablante de inglés como segunda lengua y sus profesores de un curso de Medios de Comunicación en Lengua Española al construir conjuntamente los conceptos de literacias académicas y de voz en un curso de pregrado en estudios generales ofrecido por una universidad en Massachusetts. El análisis intertextual de los datos recogidos muestra que algunos métodos tradicionales dirigidos a la elaboración de productos pueden resultar poco efectivos para apoyar el desarrollo de la escritura académica. Sin embargo, se concluye que para usar metodologías más efectivas, como las propuestas por las teorías de género, es indispensable que tanto los profesores de las diferentes materias como los tutores reciban el entrenamiento adecuado. Palabras clave: escritura de inglés como segunda lengua, escritura académica, voz académica, escritura disciplinaria
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13835
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.ispartofPROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleDeveloping academic literacy and voice: challenges faced by a mature esl student and her instructors
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/18096/
dc.relation.referencesCorrea, Doris (2010) Developing academic literacy and voice: challenges faced by a mature esl student and her instructors. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vol.12 No.1: Issues in Teachers’ Professional Development; 79-94 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vo .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalESL
dc.subject.proposalApplied Linguistics
dc.subject.proposalESL writing
dc.subject.proposalacademic writing
dc.subject.proposalacademic voice
dc.subject.proposaldisciplinary writing
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit