The self and the other in the constitution of identity: disengaged children and teenagers from the armed conflict
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2008Metadata
Show full item recordSummary
This paper presents a reflection on the need to understand how the armed conflict affects the processes of constitution of identity on children and teenagers who have taken part in the armed groups in confrontation, and have left them. It is considered that the social problem represented by the direct participation of under-age youngsters in the armed conflict is closely related to the conditions of human and social development of this population and their reference groups. Therefore, the knowledge and the intervention on this situation represents a challenge to the Colombian Social Work.Summary
El artículo presenta una reflexión sobre la necesidad de comprender la forma en que el conflicto armado afecta los procesos de constitución de la identidad de niñas, niños y adolescentes que han formado parte de los grupos armados en confrontación y se han desvinculado de ellos. Se considera que la problemática social relacionada con la participación directa de menores de edad en el conflicto armado está estrechamente ligada a las condiciones de desarrollo humano y social de esta población y la de sus grupos de referencia. Por tanto, el conocimiento de ésta situación y la intervención en ella constituyen un reto para el Trabajo Socialcolombiano.Keywords
personal identity ; narrative identity ; subjectivity ; hermeneutic dialogue ; discourse ; autobiography ; armed conflict ; recruitment ; disengagement ; identidad personal ; identidad narrativa ; subjetividad ; diálogo hermenéutico ; discursos ; autobiografía ; conflicto armado ; vinculación ; desvinculación ;
Collections
- Trabajo Social [411]
