Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorRiaño Alcalá, Pilar
dc.date.accessioned2019-06-26T10:18:44Z
dc.date.available2019-06-26T10:18:44Z
dc.date.issued1993
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28385
dc.description.abstractThis chapter examines the evolution of communication research in Latin America and North America, and discusses the most influential researchparadigms in each region. A central assumption guiding this review stresses the role played by research agendas in the legitimation of prevailing political agendas. The review of research paradigms is followed by a critical evaluation of underlying assumptions and methods in the two regions. The second section of the chapter posits the framework for an analysis of youth cultural identity as an issue in the study of popular cultures. In this context, special attention is given to the ways popular culture approaches have effected the agenda and methods of communication research. Most of the comparative reviews asses the evolution of  communication research focus on mass media. These reviews have compared U.S. and Britdish Studies, as well as American and European approaches to mass media reseach and to critical communication research. However comprehensive comparisons of research traditions between Latin America and North America have only- appeared in the middle of the 1980. Although this review deals with research traditions in the study of popular culture, it refers largely to reviews on mass media and critical communication that have included popular culture as an issue of interest. Although the study of popular culture or "cultura popular" has involved very different disciplines, for the purpose of the present study, this review concentrates on studies within the field of communications that have influenced or have had an impact on the study of popular culture.
dc.description.abstractEl artículo de Riaño examina la evolución de la investigación sobre comunicación en América Latina y América del Norte. Discute los paradigmas más influyentes en la investigación en cada región. Una suposición central que guía su análisis es el papel primordial que juegan los programas de investigación en la legitimación de programas politicos vigentes. Al repaso de los paradigmas sigue una evaluación crítica de las suposiciones subyacentes en la investigación. Luego la autora presenta un análisis de la metodología empleada en cada región.En la segunda sección del artículo, Riaño presenta el marco para analizar la identidad cultural de los jóvenes como un elemento importante en el estudio de culturas populares. En este contexto se presta especial atención a la manera como los acercamientos a la cultura popular han afectado la programación y los métodos de investigación en la comunicación. La mayoría de los análisis comparativos reseñados en el artículo evalúan la evolución del foco de la investigación en comunicación y medios masivos. Se comparan  tanto las investigaciones en los Estados Unidos e Inglaterra como los acercamientos en América y Europa de los medios masivos y la investigación a la comunicación crítica. Sinembargo, comparaciones comprehensivas de las tradiciones entre América Latina y América del Norte sólo aparecen hacia la mitad de la década de los ochenta.Aunque el análisis de Riaño trata de las tradiciones de investigación  en el estudio de cultura popular, se refiere en gran parte, a los análisis de medios masivos y comunicación crítica que incluyen la cultura popular como área de interés. Si bien el estudio de cultura popular integra diferentes disciplinas, en el artículo de Riaño el análisis se concentra en estudios dentro del campo de comunicaciones que han influido o impactado el estudio de cultura popular.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherMaguaré
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/maguare/article/view/157-191
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Maguaré
dc.relation.ispartofMaguaré
dc.relation.ispartofseriesMaguaré; núm. 9 (1993) 2256-5752 0120-3045
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleThe popular as subject of study: a review of latin american and north american research traditions
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/18433/
dc.relation.referencesRiaño Alcalá, Pilar (1993) The popular as subject of study: a review of latin american and north american research traditions. Maguaré; núm. 9 (1993) 2256-5752 0120-3045 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalcultura popular
dc.subject.proposalinvestigación
dc.subject.proposalcultura masiva
dc.subject.proposalmetodología
dc.subject.proposalcomunicación crítica
dc.subject.proposalteorías
dc.subject.proposalestudios culturales
dc.subject.proposalcommunication research
dc.subject.proposalparadigms
dc.subject.proposalmethods
dc.subject.proposalyouth cultural identity
dc.subject.proposalpopular cultures
dc.subject.proposalmass media
dc.subject.proposalcritical communication research
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit