Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorCortés Aldana, Félix Antonio
dc.contributor.authorPeña Reyes, Ismael
dc.contributor.authorCortés Aldana, Jaime Orlando
dc.date.accessioned2019-06-27T22:58:25Z
dc.date.available2019-06-27T22:58:25Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/33507
dc.description.abstractUniversity faculties and schools develop mechanisms for knowledge transfer as tools for achieving goals stated in a university’s mission regarding its socio-economic environment. The main purpose of this paper is to present the results obtained after measuring the degree of alignment of a university’s strategic objectives with results obtained by a faculty through its knowledge transfer mechanisms. This allows for diagnosis by comparing the situation desired by the university management team (expected case) with actual results achieved by developing plans applying the knowledge transfer mechanisms (real case). Multi-criteria decision analysis techniques (MCDA) were thus applied, namely analytic network process (ANP) and analytic hierarchy process (AHP). The results relied on the experience and perceptions of the experts who participated in the study. The methodology proposed in this paper has been applied in the Universidad Nacional de Colombia’s Faculty of Engineering. The study led to measuring the importance of each of a university’s strategic objectives, the results achieved in a faculty regarding each objective, the degree of alignment between expected and actual results and each knowledge transfer mechanism’s level of influence.
dc.description.abstractLas facultades o escuelas de las universidades desarrollan mecanismos de transferencia de conocimiento como he-rramientas para lograr los objetivos de las misiones universitarias con el entorno socioeconómico. El principal propósito de este trabajo es presentar los resultados obtenidos al medir el grado de alineación de los objetivos es-tratégicos de una universidad con los resultados obtenidos por una facultad, mediante sus mecanismos de transferencia de conocimiento. Esto permite desarrollar un diagnóstico, comparando la situación deseada por el equipo directivo de la universidad (caso esperado) con los resultados reales obtenidos al desarrollar los planes que aplican los mecanismos de transferencia de conocimiento (ca-so real). Para lograr lo anterior se aplican técnicas de análisis de decisión multicriterio (Multi-Criteria Decisión Análisis, MCDA), en concreto, el proceso de análisis en red (Analytic Network Process - ANP) y el proceso de análisis jerárquico (Analytic Hierarchy Process- AHP). Los resultados presentados dependen de la experiencia y percepciones de los expertos que participaron en el estudio. La metodología propuesta en el presente trabajo es aplicada en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Colombia. El estudio permite medir: la importancia de cada uno de los objetivos estratégicos de una universidad, los resultados alcanzados en una facultad en cada uno de los objetivos, el grado de alineación entre los resultados esperados y los reales, y el nivel de influencia de cada uno de los mecanismos de transferencia de conocimiento.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Facultad de Ingeniería
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/20570
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ingeniería e Investigación
dc.relation.ispartofIngeniería e Investigación
dc.relation.ispartofseriesIngeniería e Investigación; Vol. 31, núm. 1 (2011); 193-203 Ingeniería e Investigación; Vol. 31, núm. 1 (2011); 193-203 2248-8723 0120-5609
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleUniversity objectives and socio-economic results regarding engineering: multi-criteria measuring of alignment
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/23587/
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/23587/2/
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/23587/3/
dc.relation.referencesCortés Aldana, Félix Antonio and Peña Reyes, Ismael and Cortés Aldana, Jaime Orlando (2011) University objectives and socio-economic results regarding engineering: multi-criteria measuring of alignment. Ingeniería e Investigación; Vol. 31, núm. 1 (2011); 193-203 Ingeniería e Investigación; Vol. 31, núm. 1 (2011); 193-203 2248-8723 0120-5609 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalrelación universidad - entorno socioeconómico
dc.subject.proposalproceso de análisis en red
dc.subject.proposalproceso de análisis jerárquico.
dc.subject.proposalrelationship between university and socioeconomic environment
dc.subject.proposalmultiple criteria analysis
dc.subject.proposalanalytic network process (ANP)
dc.subject.proposalanalytic hierarchy process (AHP).
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit