Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorRivera-Camino, Jaime
dc.contributor.authorMolera Ayala, Vfctor
dc.date.accessioned2019-06-28T09:30:26Z
dc.date.available2019-06-28T09:30:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40258
dc.description.abstractAnte um panorama de competitividade crescente no cual as universidades estao obrigadas a conseguir recursos por seu proprio desempenho, O conceito de Orintaçao ao Mercado apresenta-se como uma soluçao apoiada pela ampla literatura. Nao obstante, a literatura existente baseia-se principalmente no setor lucrativo e as publicaçoes no setor educativo  ainda sao escassos, O propósito de nossa pesquisa exploratoria e desenvolver e validar uma medida de Orientaçao ao Mercado em uma amostra de universidades espanholas. A escalal integra e expande as proposiçoes teóricas de pesquisas previas, mostra aceitaveis niveis de confiabilidade e validade e permite establecer linhas de pesquisas futuras na área.
dc.description.abstractFace au panorama de compétitivité croissante dans lequel les universités sont obligées à rechercher des ressources pour leur propre développement, le concept d'Orientation vers le Marche se présente  comme une solution proposée par beaucoup. Cependant, les documents existant se basent principalement sur le secteur lucratif  et les publications du secteur éducatif sont  peu nombreuses. L'objectif de notre recherche exploratoire est de développer et de valider une mesure d'Orientation vers le Marche sur un échantillon d'universités espagnoles. L'échelle intègre el développe les propositions théoriques de recherches antérieures el montre des niveaux acceptables de fiabilité el de validité, permettant d'établir des lignes lit recherches futures dans le domaine.
dc.description.abstractAntee un panorama de competitividad creciente en el cual las universidades están obligadas a conseguir recursos por su propio desempeño,  el concepto de Orientación al Mercado se presenta como una solución apoyada por amplia literatura. Sin embargo, la literatura existente se basa principalmente en el sector lucrativo y las publicaciones en el sector educativo aún son escasas. El propósito de nuestra investigación exploratoria es desarrollar y valorar una medida de Orientación al Mercado en una muestra de universidades españolas. La escala integra y expande las proposiciones teóricas de investigaciones previas. Muestra aceptables niveles de fiabilidad y validez y permite establecer líneas de investigaciones futuras en el área.
dc.description.abstractFaced with a panorama of growing competitiveness in which universities are forced to get resources on their own, the concept of market orientation can be seen as a solution backed by ample literature. However, the existing literature is based principally on the profit-making sector with the publications in the educational field being still scarce. The purpose of our exploratory research is to develop and validate a market orientation measure in a sampling of Spanish universities. The scale integrates and expands the theoretical proposals from previous research; it shows acceptable levels of reliability and validity while allowing the setting-up of future lines of research in the area.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/29156
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Revista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales
dc.relation.ispartofRevista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales
dc.relation.ispartofseriesRevista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales; Vol. 20, núm. 36 (2010); 125-138 2248-6968 0121-5051
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleA orientaçao ao mercado nas universidades: o constructo e sua validalçao exploratoria
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/30355/
dc.relation.referencesRivera-Camino, Jaime and Molera Ayala, Vfctor (2010) A orientaçao ao mercado nas universidades: o constructo e sua validalçao exploratoria. Revista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales; Vol. 20, núm. 36 (2010); 125-138 2248-6968 0121-5051 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalOrientaçao ao Mercado
dc.subject.proposalmarketing de universidades
dc.subject.proposalformaçao do professorado universitário
dc.subject.proposalmarketing nao lucrativo
dc.subject.proposalOrientación al mercado
dc.subject.proposalmarketing de universidades
dc.subject.proposalformación del profesorado universitario
dc.subject.proposalmarketing no lucrativo
dc.subject.proposalMarket orientation
dc.subject.proposalmarketing universities
dc.subject.proposalteaching education
dc.subject.proposalnonprofit marketing
dc.subject.proposalOrientation vers le Marche
dc.subject.proposalmarketing d'universités
dc.subject.proposalformation du professeur universitaire
dc.subject.proposalmarketing non lucratif
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit