Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorMiñana Blasco, Carlos
dc.date.accessioned2019-06-29T09:19:46Z
dc.date.available2019-06-29T09:19:46Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49800
dc.description.abstractThis work describes and analyzes the educational reforms in Colombia in primary and secondary education from 1994 to 2006, taking into account the actors’ engagement and the re-definition of education as public service. In a context of direct or indirect privatization of public education, it becomes interesting to analyze how the meaning of public education is built, its construction as a public service and, especially, the status of “users”, citizens, consumers or clients. The units of analysis are the Colombian educational system and its schools. The units of observation are the Education Secretariats and a small sample of schools in Bogotá -the capital city-, Barranquilla, Soledad and some small villages and rural areas in El Atlántico –a Colombian Caribbean region-, districts in Boyacá and Cundinamarca (central Andean region), where the fieldwork was carried out from 2003 to 2005.
dc.description.abstractLas políticas educativas en la educación básica y media en los últimos quince años en Colombia casi no han tocado el aula ni la relación pedagógica, pero han transformado profundamente la organización escolar y el funcionamiento del sistema educativo en su conjunto (financiación, descentralización, evaluación externa y mecanismos de control, formas de gestión, relaciones entre el Estado y el sector privado…). Como resultado de ello se ha producido una radical transformación de la concepción de “servicio” a la que han respondido activamente los diferentes actores involucrados en el mismo. Este trabajo se centra en la redefinición de “usuario” desde las políticas públicas “en acción” (no tanto en la norma y en los documentos oficiales), y en la manera como se han posicionado los usuarios coproduciendo de esta forma el servicio y coproduciéndose ellos mismos como usuarios, clientes, administrados o ciudadanos. Para ello, además de tener en cuenta la normativa y los documentos donde se formulan las políticas sectoriales, se basa en un trabajo de campo de cuatro años en Bogotá, zona rural del oriente de Cundinamarca, Barranquilla y tres munici pios del Departamento del Atlántico. Igualmente se realizó una encuesta a una muestra de estudiantes y profesores de Bogotá.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherIEPRI, Universidad Nacional de Colombia
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/45823
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Análisis Político
dc.relation.ispartofAnálisis Político
dc.relation.ispartofseriesAnálisis Político; Vol. 22, núm. 67 (2009); 207-223 0121-4705
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleWho is the final user of the educational service? coproduction and definition of actors and service in colombia (1991-2006)
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/43289/
dc.relation.referencesMiñana Blasco, Carlos (2009) Who is the final user of the educational service? coproduction and definition of actors and service in colombia (1991-2006). Análisis Político; Vol. 22, núm. 67 (2009); 207-223 0121-4705 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposaleducación pública
dc.subject.proposalColombia
dc.subject.proposalusuarios de servicios
dc.subject.proposalreformas educativas
dc.subject.proposalestudiante
dc.subject.proposalpadres de familia
dc.subject.proposalpublic education
dc.subject.proposalColombia
dc.subject.proposalusers
dc.subject.proposaleducational reform
dc.subject.proposalstudents
dc.subject.proposalparental involvement in the school
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit