Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorHasler, Johann
dc.date.accessioned2019-06-29T10:23:57Z
dc.date.available2019-06-29T10:23:57Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50509
dc.description.abstractSpeculative music, or music theory with an esoteric base,has existed since ancient times in parallel with moremainstream aspects of music theory and musicology. Farfrom becoming extinct after the scientific revolution ofthe 16th and 17th centuries, speculative music has survivedmodernity, and recurs in times of cultural crises,repeatedly offering hopes of a spiritual and humanisticrenewal through the return to more “natural” forms ofmusic, closer to the physical and acoustical bases of soundthan the elaborate and “artificial” intellectual constructsdeveloped during “high modernism”. This article offers ageneral overview of this less known aspect of musicologyand musical theory, in its conceptual, historical, andcurrent aspects.
dc.description.abstractLa música especulativa, o teoría musical con base en conceptosesotéricos, ha existido paralelamente con la teoría musical científica y cultural desde la antigüedad clásica. Lejos de haberse extinguido tras la revolución científica, la música especulativa ha sobrevivido de manera un tanto subterránea durante toda la modernidad y en tiempos de crisis culturales ha resurgido repetidamente con esperanzas de renovación espiritual y un retorno a una música más “natural”, leal a sus fuentes físicas y acústicas y menos “contaminada” por elaboradas construcciones “artificiales” del tipo de las surgidasen la “alta modernidad”. Este artículo ofrece una visión general de la música especulativa y de la actual investigaciónmusicológica, artística y científica en este campo.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherEnsayos: Historia y teoría del arte
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/44980
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofEnsayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseriesEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleSpeculative music
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/44507/
dc.relation.referencesHasler, Johann (2005) Speculative music. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalJohann Hasler
dc.subject.proposalpitagorismo musical
dc.subject.proposalJoscelyn Godwin
dc.subject.proposalteoría musical en la posmodernidad
dc.subject.proposalJohann Hasler
dc.subject.proposalmusical pythagoreanism
dc.subject.proposalJoscelyn Godwin
dc.subject.proposalmusic theory in postmodernism
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit