Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
Author
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
In 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar created the mostambitious public artwork to date in modern Colombia:El Dorado, an entirely gilded monumental mural for thenew International Style building of the Banco de Bogotá.This paper constitutes the first effort to contextualizeand analyze it while discussing the strategies used tointegrate pre-Columbian motifs within internationalgeometric art and addresses the implications of thisjuxtaposition within the artist’s aesthetic program. Italso examines the sources and context in which thework was produced, arguing that El Dorado marked theinstitutionalization of geometric abstraction as a symbolof modernization and progress in Colombian art, whileat the same time reviving local artistic traditions.Summary
En 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar realiza la obra dearte público más ambiciosa de Colombia hasta el momento:El Dorado, moderno mural monumental que seinstalaría en el igualmente moderno rascacielos del Bancode Bogotá. El presente ensayo es un primer esfuerzo porestudiar en detalle este mural y discutir en profundidadla manera como el artista integra motivos precolombinosen el lenguaje internacional de la abstracción geométricay las implicaciones de esta yuxtaposición en su programaestético, considerando El Dorado como la institucionalizaciónde la abstracción geométrica como símbolo demodernidad y progreso en el arte colombiano, al mismotiempo que revive tradiciones artísticas locales.Keywords
Collections
