Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributorGómez Perdomo, Jonatan
dc.contributor.authorLobo Quintero, René Alejandro
dc.date.accessioned2019-06-29T13:12:51Z
dc.date.available2019-06-29T13:12:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/51972
dc.description.abstractAbstract. This tesis shows the developing and construction process of EducAR (Educative Augmented Reality) an e-learning system for synchronous and asynchronous environments that uses augmented reality as central learning technology. EducAR is composed of a pedagogical model called Augmented Learning, a set of learning strategies and a virtual education application. This application uses a communication and an interaction model. The communication model implements an UDP connection for creating a collaborative learning environment, where all the participants share the 3D augmented reality studied models and can make questions to the teacher about them, the actions made by any user are replicated to all of them, also the answer to the question is replicated to all the participants. The interaction model connects the user activities with the models allowing the rotation in the X and Y axis, zoom, and selection of a specific part of the 3D augmented model, in order to do this two interaction forms are used, mouse and keyboard and the Wiimote.
dc.description.abstractEsta tesis muestra el proceso de desarrollo y construcción de Educar (Educative Augmented Reality) un sistema de educación virtual para ambientes sincronos y asíncronos que utiliza realidad aumentada como tecnología central de enseñanza. Educar se compone de un modelo pedagógico llamado Augmented Learning, un conjunto de estrategias de aprendizage y una aplicación de enseñanza virtual. Esta aplicación integra un modelo de comunicación y un modelo de interacción. El modelo de comunicación implementa una conexión UDP para crear un ambiente colaborativo de aprendizage, en el que todos los participantes comparten los modelos 3D de realidad aumentada estudiados y pueden realizar preguntas al docente sobre estos, las acciones realizadas por un usuario son replicadas a todos los demás así como la respuesta a la pregunta. El modelo de interacción relaciona las actividades de los usuarios con los modelos 3D de realidad aumentada permitiendo realizar rotaciones en el eje X y Y, zoom y selección de una parte del modelo en particular, para esto se usan 2 formas de interacción, mouse y teclado y el Wiimote .
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Sede Bogotá Facultad de Ingeniería Departamento de Ingeniería de Sistemas e Industrial
dc.relation.ispartofDepartamento de Ingeniería de Sistemas e Industrial
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc0 Generalidades / Computer science, information and general works
dc.subject.ddc37 Educación / Education
dc.subject.ddc62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
dc.titleAugmented reality for educative and collaborative environments
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/46213/
dc.description.degreelevelMaestría
dc.relation.referencesLobo Quintero, René Alejandro (2014) Augmented reality for educative and collaborative environments. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalAugmented Reality
dc.subject.proposalE-learning
dc.subject.proposalVirtual education
dc.subject.proposalRealidad aumentada
dc.subject.proposalEducación virtual
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit