Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributorHernández Pérez, Germán Jairo
dc.contributor.authorJaque Pirabán, Robinson Andrés
dc.date.accessioned2019-06-29T15:50:08Z
dc.date.available2019-06-29T15:50:08Z
dc.date.issued2015-03-09
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/52953
dc.description.abstractIn this work we propose a hybrid dynamic programming evolutionary algorithm to solve the vehicle routing problem with stochastic demands, it is a well known NP-hard problem where uncertainty enhances the computational efforts required to obtain a feasible and near-optimal solution. We develop an evolutionary technique where a rollout dynamic programming algorithm is applied as local search method to improve the quality of solutions. Motivated by computational considerations, the rollout algorithm can be applied partially, so, this finds competitive solutions in large instances for which the global rollout dynamic programming strategy is time unfeasible.
dc.description.abstractResumen. En este trabajo se propone un algoritmo evolutivo hibrido que combina un m ́etodo de programación dinámica estocástica para resolver el problema de enrutamiento de vehículos con demandas estocásticas, este es un problema demostrado como NP-difícil donde la presencia de incertidumbre incrementa los requerimientos computacionales necesarios para obtener soluciones factibles y cercanas a la óptima. Así, para el algoritmo evolutivo desarrollado se aplico un algoritmo rollout de programación dinámica estocástica como operador de búsqueda local para mejorar la calidad de las soluciones. Motivado por requerimientos computacionales, el algoritmo de rollout puede ser aplicado parcialmente, con el objetivo de encontrar soluciones competitivas en instancias lo suficientemente grandes para las cuales la estrategía global no es aplicable por consumir una cantidad de tiempo no tolerable.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Sede Bogotá Facultad de Ingeniería Departamento de Ingeniería de Sistemas e Industrial
dc.relation.ispartofDepartamento de Ingeniería de Sistemas e Industrial
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
dc.titleA hybrid evolutionary algorithm for vehicle routing problem with stochastic demands
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/47414/
dc.description.degreelevelMaestría
dc.relation.referencesJaque Pirabán, Robinson Andrés (2015) A hybrid evolutionary algorithm for vehicle routing problem with stochastic demands. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalStochastic programming
dc.subject.proposalVehicle routing problem with stochastic demands
dc.subject.proposalDynamic programming
dc.subject.proposalLogistics
dc.subject.proposalOptimización estocástica
dc.subject.proposalProblema de enrutamiento de vehículos con demandas estocásticas
dc.subject.proposalAlgoritmos
dc.subject.proposalProgramación dinámica,
dc.subject.proposalLogística
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit