Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorMaíz Arévalo, Carmen
dc.date.accessioned2019-07-02T11:16:03Z
dc.date.available2019-07-02T11:16:03Z
dc.date.issued2008-01
dc.identifier.issnISSN: 15797902
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/55213
dc.description.abstractFemininity (and masculinity) patterns are learnt from childhood. The role of education, mass media, games and family environment are crucial in determining the child’s future conception of gender. Within this framework, the stories that children read (or are read to by their parents) also help them form their concept of what boys and girls are like and how they are expected to act. In these tales, ideology is not only linguistically encoded but also by visual means, which makes a multimodal approach to these texts a welcome analytical tool. The present paper is aimed at analysing two editions of the same fairy tales within a time span of twenty years from a multimodal perspective. The analysis will show that there has been a significant (and positive) change in gender construction regarding female characters.
dc.description.abstractResumen: Los modelos de femineidad y masculinidad se aprenden en la infancia. El papel de la educación, los medios de comunicación, los juegos y el ambiente familiar es crucial a la hora de determinar su futura concepción del género. En este entorno, los cuentos que leen (o que escuchan de sus padres) también contribuyen a formar su concepto de cómo son los niños y las niñas y cómo se espera que actúen. En estos cuentos, la ideología se codifica no sólo lingüísticamente sino también por medios visuales, que convierte la perspectiva de la multimodalidad en una bienvenida herramienta en el análisis de estos textos. El presente artículo tiene como objetivo analizar dos ediciones de los mismos cuentos en un periodo de veinte años desde una perspectiva multimodal. El análisis muestra que ha habido un significativo (a la par que positivo) cambio en la construcción del género respecto a los personajes femeninos, incluso si el argumento tradicional sigue siendo el mismo.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de La Laguna
dc.relationhttp://publica.webs.ull.es/publicaciones/lista-volumenes/clepsydra-estudios-de-genero-y-teoria-feminista/
dc.relationhttp://www.ull.es/view/institutos/mujeres/Clepsydra/es
dc.relationhttp://publica.webs.ull.es/
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Cultura, representaciones y comunicación
dc.relation.ispartofCultura, representaciones y comunicación
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Proyectos Temáticos Biblioteca Digital Feminista Ofelia Uribe de Acosta BDF Subjetividades e identidades
dc.relation.ispartofSubjetividades e identidades
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc3 Ciencias sociales / Social sciences
dc.titleA multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/50532/
dc.relation.referencesMaíz Arévalo, Carmen (2008) A multimodal approach to gender construction in children’s stories: a case study. Revista Clepsydra: revista de estudios de género y teoría feminista, 7 . pp. 157-168. ISSN 15797902
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalGender construction
dc.subject.proposalChildren stories
dc.subject.proposalMultimodality
dc.subject.proposalConstrucción de género
dc.subject.proposalCuentos de niños
dc.subject.proposalMultimodalidad
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit