Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributorVoronkov, Guerassim
dc.contributor.authorEscalante Hernández, Carlos Eduardo
dc.date.accessioned2019-07-02T21:33:11Z
dc.date.available2019-07-02T21:33:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/63179
dc.description.abstractLos procesos de formación musical en Colombia han tenido un impulso importante en las dos últimas décadas, sin embargo, hay mucho por aprender, muchos lugares a donde llegar, y muchas perspectivas de transformación social que abarcar, siendo el modelo pedagógico Orquesta - Escuela una herramienta fundamental con fines de democratización del conocimiento, que contribuye al desarrollo de comunidad, identidad y reconstrucción del tejido social. El presente trabajo de investigación realiza una exploración y análisis al modelo pedagógico Orquesta - Escuela, desde sus inicios, evolución, expansión, así como las adaptaciones del modelo en los diferentes lugares del mundo, en los cuales su contexto geográfico, político, administrativo y académico, incide en la configuración de programas distantes del pionero. Para el desarrollo de la investigación se realiza una prueba piloto aplicando el modelo pedagógico Orquesta - Escuela a 480 estudiantes aproximadamente entre los 7 y 14 años de edad, como trabajo de campo en el marco del programa “Proyecto Escolar” de la Orquesta Filarmónica de Bogotá para la Secretaría Distrital de Educación de Bogotá D.C. El análisis de la información recolectada de las diferentes adaptaciones del modelo pedagógico en conjunto con los resultados del trabajo de campo, genera unas conclusiones y recomendaciones, tales como: - El Repertorio, como línea pedagógica base. - La necesidad de Maestros con perfiles adecuados y de aplicar el hacer música como razón de ser. - La organización del montaje
dc.description.abstractAbstract: The processes of musical formation in Colombia have had an important impulse in the last two decades, however, there is much to learn, many places to go, and many perspectives of social transformation to include, being the pedagogical model Orchestra - School a tool fundamental for the purpose of democratization of knowledge, which contributes to the development of community, identity and reconstruction of the social material. The present work of investigation realizes an exploration and analysis to the pedagogical model Orchestra - School, from its beginnings, evolution, expansion, as well as the adaptations of the model in the different places of the world, in which its geographic, political, administrative and academic context , affects the configuration of programs distant from the pioneer. For the development of the research a pilot test is carried out applying the pedagogical model Orchestra - School to 480 students approximately between 7 and 14 years of age, as field work within the framework of the "Project Escolar" program of the Philharmonic Orchestra of Bogotá for the District Department of Education of Bogotá D.C. The analysis of the information collected from the different adaptations of the pedagogical model in conjunction with the results of the field work generates conclusions and recommendations, such as: - The Repertory, as a basic pedagogical line. The need of having teachers with appropriate profiles, and to apply music as a reason of being. - The organization of the assembly around stages (initiation, technical consolidation, assembly, etc.), in accordance with the session types vii (row, section, general), enhances the musical results. - The need for constant evaluation in order to strengthen musical training processes. - The musical preparation in the choral area before starting the symphonic program as a way to enhance future results. The research aims to raise awareness of the virtues of the Orchestra - School pedagogical model and its benefits at the academic, musical, artistic, cultural and community levels.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Sede Bogotá Facultad de Artes Conservatorio de Música Música
dc.relation.ispartofMúsica
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc7 Las artes; Bellas artes y artes decorativas / Arts and recreation
dc.subject.ddc78 Música / Music
dc.titleProcesos de formación musical en la orquesta Sinfónica Apuesta al modelo orquesta - escuela
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/63364/
dc.description.degreelevelMaestría
dc.relation.referencesEscalante Hernández, Carlos Eduardo (2018) Procesos de formación musical en la orquesta Sinfónica Apuesta al modelo orquesta - escuela. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalOrquesta - Escuela
dc.subject.proposalRepertorio sinfónico infantil
dc.subject.proposalFormación musical
dc.subject.proposalIniciación instrumental
dc.subject.proposalOrchestra - School
dc.subject.proposalMusical training
dc.subject.proposalInstrumental initiation
dc.subject.proposalChildren's symphonic repertoire
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit