Movilidad cultural, exilio y el desafío para la musicología
Author
Type
Artículo de revista
Document language
EspañolPublication Date
2018-01-01Metadata
Show full item recordSummary
Este trabajo explora las posibilidades de usar el paradigma demovilidad cultural en los estudios sobre el exilio y la música.Tomando el caso de la carrera y los escritos desde el exiliodel musicólogo Alfred Einstein recalca su intención de ver lahistoria de la música occidental como algo móvil. Partiendo delas criticas de Einstein y conceptualizándola como móvil desdeel comienzo, el articulo también encara la rutinas y el aun nocuestionando discurso que la musicología usa para localizar lamúsica. Estas observaciones usan como marco de referencia lacritica de la ‘fijeza’ de la cultura de Greenblatt, que constituyela base de su manifiesto sobre la movilidad cultural.Summary
This paper explores the prospects of the cultural mobilityparadigm for music exile studies. In discussing the case ofmusicologist Alfred Einstein’s career and his writings in exile,it highlights his venture to read European music history asmobile. Starting from Einstein’s criticisms and conceptualizingit as mobile from scratch, it tackles the routines of musicologyin localizing music and its unquestioned discourse, framingthese observations in Greenblatt’s criticism of fixity in culture,the basis of his manifesto on cultural mobility.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit