Show simple item record

dc.creatorMuñoz Campos, Diego
dc.date.accessioned2019-07-03T03:05:54Z
dc.date.available2019-07-03T03:05:54Z
dc.date.created2017-01-01
dc.identifierISSN: 2256-5760
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/66903
dc.descriptionThe Chilean education system requires English language teachers to be equipped with non-conventional teaching strategies that can foster meaningful learning and assure successful learners’ performances in diverse and complex settings. This exploratory, descriptive, research study aimed at discovering the perceptions of 54 pre-service teachers about the impact of a problem-based learning activity in the development of key competencies, including higher order thinking skills and reflective, research, knowledge transfer/integration, social, and self-management skills. Groups of participants chose a made-up, ill-structured problem which combined language teaching and socio-cultural issues, and devised holistic solutions. Findings suggest a comprehensive impact on the first four skills, but a limited impact on social and self-management skills.
dc.descriptionEl sistema educacional chileno requiere docentes de inglés capaces de aplicar estrategias didácticas no-convencionales que promuevan aprendizajes significativos y aseguren desempeños exitosos en contextos diversos y complejos. El objetivo de este estudio exploratorio-descriptivo fue conocer las percepciones de 54 docentes en formación acerca del impacto de una actividad de aprendizaje basado en problemas sobre el desarrollo de competencias fundamentales, como habilidades de pensamiento superior y la capacidad para reflexionar, investigar, transferir e integrar saberes, interactuar socialmente y ejercer auto-control. Grupos de participantes seleccionaron un problema complejo, inventado, que integraba aspectos lingüístico-didácticos y socio-culturales, y plantearon soluciones holísticas. Los resultados sugieren un impacto mayor sobre las primeras cuatro habilidades, pero revelan un impacto limitado sobre las habilidades sociales y de auto-control.
dc.formatapplication/pdf
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Ciencias Humanas - Departamento de Lenguas Extranjeras - Grupo de Investigación PROFILE
dc.relationhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/53310
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.ispartofPROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.subjectEnglish teacher education
dc.subjectlearning strategies
dc.subjectproblem-based learning
dc.subjectaprendizaje basado en problemas
dc.subjectestrategias de aprendizaje
dc.subjectformación de profesores de inglés
dc.subject.ddc37 Educación / Education
dc.subject.ddc8 Literatura y retórica / Literature
dc.titleProblem-Based Learning: An Experiential Strategy for English Language Teacher Education in Chile
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.spaArtículo - Article
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.bibliographicCitationMuñoz Campos, Diego (2017) Problem-Based Learning: An Experiential Strategy for English Language Teacher Education in Chile. Profile: Issues in Teachers´ Professional Development, 19 (1). pp. 29-40. ISSN 2256-5760
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/67931/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record