Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorLebl, Aleksandar
dc.contributor.authorMitic, Dragan
dc.contributor.authorPerisic, Djurdje
dc.contributor.authorTodorovic, Branislav M.
dc.date.accessioned2019-07-03T04:41:17Z
dc.date.available2019-07-03T04:41:17Z
dc.date.issued2016-05-01
dc.identifier.issnISSN: 2248-8723
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/67617
dc.description.abstractThis paper presents a simulation model for the optimization of assistants’ and technicians’ engagement in a university teaching process. This model enables us to obtain the values of important parameters for the analysis of the process; even in the case of complex processes at large university departments, which cannot be easily analyzed using analytical methods. In the case when the number of technicians available is not sufficient to process all generated requests of professors and assistants, the assistants take over the processing of the requests, which cannot be processed immediately by the technicians. The characteristics of the system are compared for three different situations: when all technicians are processing the requests of all assistants and all professors; when technicians and assistants are separated in smaller groups; and when the technicians are processing only the requests of the professors and the assistants from their group.
dc.description.abstractEn este trabajo se presenta un modelo de simulación para la optimización de la participación de asistentes y técnicos en el proceso de enseñanza de una universidad. Este modelo nos permite obtener los valores de los parámetros importantes para el análisis del proceso, incluso en el caso de un proceso complejo en departamentos de universidades grandes, que no se puede analizar fácilmente utilizando métodos analíticos. Si los técnicos disponibles no son suficientes para procesar todas las solicitudes generadas por profesores y asistentes, los asistentes asumen el control la tramitación de las solicitudes, que no pueden ser procesadas inmediatamente por los técnicos. Se lleva a cabo una comparación de las características del sistema para tres situaciones diferentes: cuando los técnicos están procesando las peticiones de todos los asistentes y los profesores; cuando los técnicos y asistentes se separan en grupos más pequeños; y cuando los técnicos están procesando sólo las peticiones de los profesores y los asistentes de su grupo.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Ingeniería
dc.relationhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/ingeinv/article/view/54210
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ingeniería e Investigación
dc.relation.ispartofIngeniería e Investigación
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
dc.titleA simulation model of assistants’ and technicians’ engagement in processing generated requests at a university
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/68646/
dc.relation.referencesLebl, Aleksandar and Mitic, Dragan and Perisic, Djurdje and Todorovic, Branislav M. (2016) A simulation model of assistants’ and technicians’ engagement in processing generated requests at a university. Ingeniería e Investigación, 36 (2). pp. 35-42. ISSN 2248-8723
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalEducation
dc.subject.proposalteaching process optimization
dc.subject.proposalqueueing system
dc.subject.proposalsimulation model
dc.subject.proposalunwanted states
dc.subject.proposalEducación
dc.subject.proposaloptimización de procesos de enseñanza
dc.subject.proposalsistema de colas
dc.subject.proposalmodelo de simulación
dc.subject.proposalestados no deseados
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit