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A geometrical robust design using the Taguchi method: application to a fatigue analysis of a right angle bracket

Thumbnail
67547-384238-1-PB.pdf (707.6Kb)
Date published
2018-04-01
Author
Barea del Cerro, Rafael
Novoa, Simon Jose
Herrera, Francisco
Achiaga, Beatriz
Candela, Nuria
Metadata
Show full item record

Summary
The majority of components used in aeronautic, automotive or transport industries are subjected to fatigue loads. Those elements should be designed considering the fatigue life. In this paper the geometrical design of a right angle bracket has been simulated by FEM, considering the type of material, the applied load and the geometry of the pieces. The geometry of the right angle bracket has been optimized using the Taguchi’s robust optimization method. As far as the authors know, there are no publications dealing with the use of the Taguchi’s robust optimization method applied to the geometric design of industrial pieces having as output variable the Findley fatigue coefficient. This paper presents a method for determining the critical design parameters to extend the product life of components subject to fatigue loading. This pioneer idea is applicable to any other design or physical or mechanical application so it can be widely used as new methodology to fatigue robust design of mechanical parts and components.
 
La gran parte de los componentes usados en la industria aeronáutica, automovilista o del transporte están sometidos a cargas de fatiga. Esos componentes deberían ser diseñados considerando la vida a fatiga. En este artículo el diseño de una escuadra ha sido simulad por MEF teniendo en cuenta el tipo de material, cargas aplicadas y la geometría. La geometría de la escuadra se ha optimizado usando el método de optimización robusta de Taguchi. Hasta donde los autores han comprobado no hay ninguna publicación que emplee el método de optimización robusta de Taguchi aplicándolo al diseño geométrico de elementos industriales tomando como variable de salida el coeficiente de fatiga de Findley. Este artículo presenta un método para determinar los parámetros críticos en el diseño que afectan a la vida a fatiga del componente. Esta idea es pionera y aplicable a otros diseños o aplicaciones mecánicas que pueden emplear esta metodología para el diseño robusto a la fatiga de partes y componentes mecánicos.
 
Subject
robust design ; Taguchi method ; fatigue ; Findley critical plane ; geometrical design ; right angle bracket ; diseño robusto ; método de Taguchi ; plano crítico de Findley ; diseño geométrico ; escuadra ;
URI
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/68503
Collections
  • Dyna [1614]

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Actualización: 04/10/19

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