Show simple item record

dc.creatorAngulo Meza, Lidia
dc.creatorSoares de Mello, João Carlos
dc.creatorGomes Junior, Silvio Figueiredo
dc.creatorMoreno, Plácido
dc.date.accessioned2019-07-03T07:04:04Z
dc.date.available2019-07-03T07:04:04Z
dc.date.created2018-01-01
dc.identifierISSN: 2346-2183
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/68538
dc.descriptionDespite standard Data Envelopment Analysis (DEA) models having been widely used in assessing efficiency in education, a few studies use Network DEA (NDEA) models in educational evaluation. In this paper, we proposed an alternative to the official evaluation performed every three years by CAPES (Brazilian agency for post-graduation programs regulation) using an NDEA model. The use of NDEA is justified because depending on the point of view, some variables can be considered either inputs or outputs. The use of NDEA avoids the need to decide whether a variable is an input or output of the entire process. This happens because a variable can be both an output for one stage and an input for another. Our relational NDEA model computes both productivity and quality assessments together with global efficiency using bibliometric data.
dc.descriptionA pesar de que los modelos estándar del Análisis Envolvente de Datos (DEA) han sido ampliamente utilizados en la evaluación de la eficiencia en educación, existen pocos estudios que utilizan modelos DEA en red (Network DEA – NDEA) en la evaluación educativa. En el presente trabajo, se ha propuesto una alternativa a la evaluación oficial realizada a cada tres años por la CAPES (agencia brasileña para la regulación de los programas de post-graduación) mediante un modelo DEA en red. El uso de NDEA se justifica ya que dependiendo del punto de vista algunas variables pueden ser consideradas como entradas o como salidas. El uso de NDEA evita la necesidad de decidir si una variable es una entrada o una salida de todo el proceso. Esto ocurre porque una variable puede ser tanto una salida para una etapa y una entrada para otro. Nuestro modelo relacional NDEA evalúa tanto la productividad como la calidad junto con la eficiencia global, a partir de datos bibliométricos.
dc.formatapplication/pdf
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín - Facultad de Minas
dc.relationhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/dyna/article/view/60207
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Dyna
dc.relation.ispartofDyna
dc.subjecteducación
dc.subjectanálisis envolvente de datos
dc.subjectDEA en redes
dc.subjecteficiencia educacional
dc.subjectevaluación bibliométrica
dc.subjecteducation
dc.subjectdata envelopment analysis
dc.subjectnetwork DEA
dc.subjecteducational efficiency
dc.subjectbibliometric evaluation
dc.subject.ddc62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
dc.titleEvaluation of post-graduate programs using a network data envelopment analysis model
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.spaArtículo - Article
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.bibliographicCitationAngulo Meza, Lidia and Soares de Mello, João Carlos and Gomes Junior, Silvio Figueiredo and Moreno, Plácido (2018) Evaluation of post-graduate programs using a network data envelopment analysis model. DYNA, 85 (204). pp. 83-90. ISSN 2346-2183
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/69571/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record