Show simple item record

dc.creatorEscobar Alméciga, Wilder Yesid
dc.date.accessioned2019-07-03T15:05:55Z
dc.date.available2019-07-03T15:05:55Z
dc.date.created2013
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/72332
dc.descriptionThis article addresses a critical problem about asymmetrical power relationships and uneven conditions in English language education exerted via identity shaping discourses in the document Educación: Visión 2019 issued by the Colombian Ministry of National Education. The study follows the critical discourse analysis method. It characterizes discursive strategies which, in turn, unveil power structures, means of control, and subject positioning of submission and dominance inherent in three main categories: Being bilingual, being successful, and being Colombian. It concludes that discourses are being strategically employed by the Colombian Ministry of National Education to change or preserveideologies and to widen gaps between socio-economic groups to protect the interests of only a small segment of the population.Este reporte postula una problemática de relaciones desequilibradas de dominio, poder, control y de la desproporcionada distribución de recursos en la enseñanza del inglés en Colombia, lo cual es perpetrado por discursos que moldean la identidad, en el documento Educación: Visión 2019 publicado por el Ministerio de Educación Nacional de Colombia. El estudio sigue los principios del análisis crítico del discurso. Esta investigación caracteriza estrategias discursivas que a su vez develan estructuras de poder, medios de control, y posicionamiento de sumisión y dominio en tres categorías: ser bilingüe, ser exitoso y ser colombiano. El estudio sugiere que el Ministerio de Educación Nacional está empleando discursos para manipular ideologías y generar inequidad entre grupos sociales en tanto que protege los intereses de un segmento de la población exclusivamente.
dc.formatapplication/pdf
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/37861
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.ispartofPROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.subjectTESOL
dc.subjectEFL
dc.subjectCritical discourse analysis
dc.subjectdominance and control
dc.subjectlanguage identity
dc.subjectpower.
dc.titleIdentity-forming discourses: a critical discourse analysis on policy making processes concerning english language teaching in colombia
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.spaArtículo - Article
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.identifier.bibliographicCitationEscobar Alméciga, Wilder Yesid (2013) Identity-forming discourses: a critical discourse analysis on policy making processes concerning english language teaching in colombia. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 15, núm. 1 (2013): PROFILE Journal Vol. 15 No. 1: Issues in Teachers' Professional Development; 45-60 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 15, núm. 1 (2013): PROFILE Journal .
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/36805/


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record