Encontrar a Colombia en la televisión de los ochenta: “Don Chinche” de Pepe Sánchez
Author
Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019Metadata
Show full item recordSummary
This text tries to explore what was that country that showed us the television of the decade of the eighties, in which many things happened in Colombia, such as the growth of the drug trafficking phenomenon and the violence associated with it, expressed in the war of carteles; the strengthening of the guerrillas and the attempts of peace processes, which generated an event such as the taking of the Palace of Justice, and the emergence of paramilitary groups, which were building a feeling of fear among Colombians. This in contrast to the television products that were being broadcast, for example, El cuento del domingo, the series Revivamos nuestra historia or the first color transmissions of football matches, which aroused a sense of nationalism in the public. For this particular case, this research focuses on evidence of the production of Pepe Sánchez, director who consolidates his role in television during that decade, with one of the series most remembered by Colombians of this generation: Don Chinche, produced by RTI and transmitted every Sunday from 1983 to 1989, you can trace some elements that generated national identification processes.Summary
Este texto intenta explorar cuál fue ese país que nos mostró la televisión de la década de los años ochenta, en la que en Colombia pasaron muchas cosas, hechos como el crecimiento del fenómeno del narcotráfico y la violencia asociada a éste, expresada en la guerra de los carteles; el fortalecimiento de las guerrillas y los intentos de procesos de paz, que generaron un acontecimiento como la toma al Palacio de Justicia, y el surgimiento de grupos paramilitares, que fueron construyendo un sentimiento de miedo en los colombianos. Esto en contraste con los productos televisivos que se estaban emitiendo, por ejemplo, El cuento del Domingo, la serie Revivamos nuestra historia o las primeras transmisiones a color de partidos de fútbol, que despertaron un sentimiento de nacionalismo en los públicos. Para este caso, esta investigación se centra en evidenciar cómo en la producción de Pepe Sánchez, director que consolida su papel en la televisión durante esa década, con una de las series más recordadas por los colombianos de esta generación: Don Chinche, producida por RTI y trasmitida todos los domingos desde 1983 hasta 1989, se pueden rastrear algunos elementos que generaron procesos de identificación nacional.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit