La enseñanza de los conceptos de trabajo y energía a través de un proyecto
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Type
Otro
Document language
EspañolPublication Date
2019-11-30Metadata
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Elaborating and explaining a project by using physical concepts is a teaching strategy in which previous knowledge and skills are brought into play to build new learning. To build those knowledge implies to elaborate the key concepts, to establish relationships among them, to put into context and to model applied situations. This project proposes, first, to develop a didactic sequence of the key concepts of mechanics and thermodynamics, especially the concept of work and energy, by using didactic resources and everyday situations, and by emphasizing the qualitative and intuitive understanding to build the definition of the concept and its mathematical expressions. Next, it proposes to develop a machine by using the teaching methodology based on problems and projects to observe how the students intertwine the previously acquired knowledge when explaining the operation of the machine. As a result, it was determined that the didactic sequence favored the learning of the high-school students taking part of the process and represents a strategy with positive results. It was evidenced that, for project-based teaching, students do conceptual developments that allowed them to explain real situations.Summary
La elaboración y explicación de un proyecto usando conceptos físicos es una estrategia de enseñanza en la que se ponen en juego conocimientos previos y habilidades para construir nuevos aprendizajes. La construcción de dichos conocimientos previos implica elaborar los conceptos clave, establecer las relaciones entre ellos, poner en contexto y modelar ysituaciones aplicadas. Este trabajo propone, inicialmente, desarrollar una secuencia didáctica de los conceptos de mecánica y termodinámica, en especial el concepto de trabajo y energía, utilizando recursos didácticos, situaciones cotidianas, y enfatizando la comprensión cualitativa e intuitiva para construir la definición del concepto y las expresiones matemáticas. Luego, propone elaborar una máquina usando la metodología de enseñanza basada en problemas y proyectos, observando cómo los estudiantes entrelazan los conocimientos adquiridos previamente a la hora de explicar el funcionamiento de la máquina. Como resultado, se determinó que la secuencia didáctica favoreció el aprendizaje en los estudiantes que participaron en el proceso, y representa una estrategia con resultados positivos. Se evidenció que, para la enseñanza basada en proyectos, los estudiantes realizaron desarrollos conceptuales que les permitieron explicar situaciones reales.Keywords
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