Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.contributor.advisorMuñoz Castaño, José Daniel
dc.contributor.authorCifuentes Rodriguez, Jaime Andrubal
dc.date.accessioned2020-02-26T15:20:14Z
dc.date.available2020-02-26T15:20:14Z
dc.date.issued2019-11-30
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75757
dc.description.abstractElaborating and explaining a project by using physical concepts is a teaching strategy in which previous knowledge and skills are brought into play to build new learning. To build those knowledge implies to elaborate the key concepts, to establish relationships among them, to put into context and to model applied situations. This project proposes, first, to develop a didactic sequence of the key concepts of mechanics and thermodynamics, especially the concept of work and energy, by using didactic resources and everyday situations, and by emphasizing the qualitative and intuitive understanding to build the definition of the concept and its mathematical expressions. Next, it proposes to develop a machine by using the teaching methodology based on problems and projects to observe how the students intertwine the previously acquired knowledge when explaining the operation of the machine. As a result, it was determined that the didactic sequence favored the learning of the high-school students taking part of the process and represents a strategy with positive results. It was evidenced that, for project-based teaching, students do conceptual developments that allowed them to explain real situations.
dc.description.abstractLa elaboración y explicación de un proyecto usando conceptos físicos es una estrategia de enseñanza en la que se ponen en juego conocimientos previos y habilidades para construir nuevos aprendizajes. La construcción de dichos conocimientos previos implica elaborar los conceptos clave, establecer las relaciones entre ellos, poner en contexto y modelar ysituaciones aplicadas. Este trabajo propone, inicialmente, desarrollar una secuencia didáctica de los conceptos de mecánica y termodinámica, en especial el concepto de trabajo y energía, utilizando recursos didácticos, situaciones cotidianas, y enfatizando la comprensión cualitativa e intuitiva para construir la definición del concepto y las expresiones matemáticas. Luego, propone elaborar una máquina usando la metodología de enseñanza basada en problemas y proyectos, observando cómo los estudiantes entrelazan los conocimientos adquiridos previamente a la hora de explicar el funcionamiento de la máquina. Como resultado, se determinó que la secuencia didáctica favoreció el aprendizaje en los estudiantes que participaron en el proceso, y representa una estrategia con resultados positivos. Se evidenció que, para la enseñanza basada en proyectos, los estudiantes realizaron desarrollos conceptuales que les permitieron explicar situaciones reales.
dc.format.extent164
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.subject.ddcEducación
dc.titleLa enseñanza de los conceptos de trabajo y energía a través de un proyecto
dc.typeOtro
dc.rights.spaAcceso abierto
dc.description.additionalMagister en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Línea de Investigación: Enseñanza y cambio conceptual. (Fraser et al.)
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.description.degreelevelMaestría
dc.publisher.departmentDepartamento de Física
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relation.referencesArroyo, L. Muñoz. J (2012) Diseño de una Unidad Didáctica para Enseñar los Conceptos de Trabajo y Energía Mecánica a partir de la Cinemática del Movimiento Uniformemente Acelerado. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia Bockris, J. Reddy,A. (2002) Modern Electrochemistry 1: Ionics, Second., vol. 1. Kluwer Academic Publishers. Cano, R.; Cearras,M.; Díaz, F. (2002). Estudio de la Física de una Catapulta, Universidad de Favaloro, Facultad de Ingeniería. Argentina. Chen, A.; Eisenkraft, D.; Fortus, J.; Krajcik, K.; Neumann, J.; Nordine,& A. Scheff (Eds.), (2014).Teaching and learning of energy in K – 12 education. New York: Springer. Chen, A.; Eisenkraft, D.; Fortus, J.; Krajcik, K.; Neumann, J.; Nordine,& A. Scheff (Eds.), (2014). Teaching and Learning of Energy in K-12 Education. Springer, Dordrecht, ISBN: 978-3-319-05016-4, 379 pp Feynman, S; Young, D. y Roger A. (2009). Física Universitaria volumen 1. Decimosegunda edición Pearson Educación, México. Feynman, R. (1971). The Feynman Lectures on Physics. Bogota: Fondo Educativo Interamericano, 1971. Feynman; Leighton; Sands. (2010). The Faynman Lectures on physichs. The New millennium edition. Vol 1. García, N. García, S. Martínez, P. Almela, L. (2018) Ciencia en la cocina. Una propuesta innovadora para enseñar Física y Química en educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias. 179 198. Gavilan, M. (2006) Análisis del movimiento de un cohete propulsado por agua. Revista Colombiana de Física, vol.38, No.1. Giancoli, D. (2014). Physics. Pearson Prentice Hall. Vol 1. Goldstein, O. (2016). A Project- based learning approach to teaching physics for preservice elementary school teacher education students. Teacher Education and Developmen. Halliday,D.; Resnick,R.; Walker J. (2001). Fundamentos de Física. CECSA editores. Vol.1 Heron,P., Michelini, M., & Stefanel, A. (2012) A vertical pathway for teaching and learning the concept of energy. Physics Education. Heron,P., Michelini, M., & Stefanel, A. (2008)Teaching and learning about energy in New Zealand secondary school junior science classrooms. Holton, G. (1952) Introduction to Concepts and Theories in Physical Science. AdisonWeslwy Company, INC Ida. N. (2015) Engineering Electromagnetics. Springer. Karaçalli, S. Korur, F. (2014). The Effects of Project-Based Learning on Students’ Academic Achievement, Attitude, and Retention of Knowledge: The Subject of “Electricity in Our Lives. School Science and Mathematics. Knight, R. Tipler, P (2008). Physics for a Scientist and Engineers. Pearson. Second edition. Vol 1. Lacy, S., Tobin, R., Wiser, M., & Crissman, S. (2014). Looking through the energy lens: A proposed learning progression for energy in grades 3–5. In B. Berge, M. Danielsson, A & Lidar, M. (2019) Storylines in the physics teaching content of an upper secondary school classroom, Research in Science & Technological Education, DOI: 10.1080/02635143.2019.1593128 Martínez, I. (1992). Termodinámica Básica y Aplicada. Dossat S.A. MEN (2004) Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales Ciencias Sociales. Bogotá. Millar, R. (2005). Teaching about energy. Department of Educational Studies Research Paper 2005/11. York University. Pecore, J. (2015) From Kilpatrick`s Project-Based Learning. University of West Florida. Roni Mualem and Bat-Sheva Eylon (2007). “Physics with a Smile”—Explaining Phenomena with a Qualitative Problem- Solving Strategy Phys. Teach. 45, 158 doi: 10.1119/1.2709674 Rolf Ploetzner & Kurt VanLehn (1997) The Acquisition of Qualitative Physics Knowledge During Textbook-Based Physics Training, Cognition and Instruction, 15:2, 169- 205, DOI: 10.1207/s1532690xci1502_2 Scott. W. Slough (2013). STEM Project-Based Learning_ An Integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Approach Sense. Rotterdam. Tortosa, M. (2013) Aprendizaje sobre disoluciones reguladoras de ph mediante indagación guiada utilizando sensores. Enseñanza de las ciencias. Trumper, R. (1991). Being constructive: an alternative approach to the teaching of the energy concept-part two.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalEnseñanza de la física
dc.subject.proposalTeaching of physics
dc.subject.proposalProject
dc.subject.proposalProyecto
dc.subject.proposalEnseñanza cualitativa
dc.subject.proposalQualitative teaching
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_1843
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-SinDerivadas 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit