Show simple item record

dc.contributor.advisorGutiérrez Flórez, Gutiérrez Flórez
dc.creatorLeón Rojas, Andrés Leonardo
dc.date.accessioned2020-04-15T20:54:37Z
dc.date.available2020-04-15T20:54:37Z
dc.date.created2020-03-27
dc.identifier.citationLeón, A. L. (2020). Diálogo de saberes universidad-comunidades en proyectos de ingeniería humanitaria (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de Colombia, Medellín.
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/77417
dc.descriptionDesde el paradigma de la pedagogía de la liberación, y tomando como base metodológica la Investigación Acción Participativa, este trabajo explica cómo se construye conocimiento en proyectos académicos en el área de ingeniería con comunidades vulnerables en Colombia, mediante el diálogo de saberes. El objeto de estudio es el Grupo de Investigación en Tecnologías e Innovación para el Desarrollo Comunitario de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de Colombia, con énfasis en lo que ha sido la experiencia en la Cátedra Ingenio, Ciencia, Tecnología y Sociedad en la cual se desarrollan proyectos de ingeniería humanitaria. Así mismo se propone un modelo metodológico de trabajo para este tipo de proyectos.
dc.description.abstractWith the paradigm of liberation pedagogy and taking as a methodological basis the participatory action research, this work explains how knowledge is built in academic projects in the area of engineering with vulnerable communities in Colombia, through the dialogue of knowledge. The object of study is the Research Group on Technologies and Innovation for Community Development of the Faculty of Engineering of the National University of Colombia, with emphasis on what has been the experience in the Inventiveness, Science, Technology and Society course in which is done humanitarian engineering projects. Likewise, a methodological working model for this type of project is proposed.
dc.format.extent265
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
dc.subjectIngeniería humanitaria
dc.subjectPedagogía de la liberación
dc.subjectDiálogo de saberes.
dc.subjectInvestigación acción participativa
dc.subject.ddc300 - Ciencias sociales
dc.titleDiálogo de saberes universidad-comunidades en proyectos de ingeniería humanitaria
dc.typeOther
dc.rights.spaAcceso abierto
dc.contributor.institutionUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín
dc.subject.keywordHumanitarian engineering
dc.subject.keywordliberation pedagogy
dc.subject.keyworddialogue of knowledges
dc.type.spaOtro
dc.type.hasversionAccepted Version
dc.coverage.programDepartamento de Historia
dc.contributor.gruplacGrupo de Investigación en Tecnología e Innovación para el Desarrollo Comunitario
dc.description.additionalDoctor en Ciencias Humanas y Sociales
dc.coverage.modalityDoctorado
dc.rights.accessRightsOpen Access
dc.rights.ccAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia
dc.contributor.corpauthorUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín
dc.identifier.bibliographicCitationAbello, J., Bautista C., Burgos A., Delgado N. & Toro J. (2017). Desalinizador Solar en la Comunidad Indígena de la Loma Amarilla Barrio de Villa Fátima en Riohacha la Guajira. Informe final para la Cátedra Ingenio, Ciencia, Tecnología y Sociedad. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
dc.identifier.bibliographicCitationAcosta, A. Martínez E. (2009) El buen vivir: una vía para el desarrollo. Quito: Abya-Yala. Addor F. & Lianza S. (2015). Percursos na extensão universitária. Saindo do torre da marfim. Editora UFRJ.
dc.identifier.bibliographicCitationAlder, K. (1999). French engineers become professionals; or, how meritocracy made knowledge objective. In The Sciences in Enlightened Europe. Chicago & London: Univ. of Chicago Press, 94-125.
dc.identifier.bibliographicCitationAlonso Cano, C., Guitert Catasús, M., Area Moreira, M., & Romeu Fontanillas, T. (2012). Un ordenador por alumno: reflexiones del profesorado de Cataluña sobre los entornos 1x11. Capítulo del libro: Tendencias emergentes en Educación con TIC, Espiral, Educación y Tecnología, Barcelona, 2012, ISBN 978-84-616-0431-9, 286 pp 83-101.
dc.identifier.bibliographicCitationÁlvarez Cadavid, G. M., Vega Velásquez, A. M., & Alvarez, G. (2012). Apropiación de las TIC en comunidades vulnerables: el caso de Medellín Digital. Revista Apertura, 3(1).
dc.identifier.bibliographicCitationAmadei, B., Sandekian, R., & Thomas, E. (2009). A model for sustainable humanitarian engineering projects. Sustainability, 1(4), 1087-1105.
dc.identifier.bibliographicCitationAmadei, B. (2014) Engineering for Sustanaible Human Development. A guide to successful small scale community projects. ASCE Press. 1-505.
dc.identifier.bibliographicCitationAngarita, S., Aponte, L. Contreras, S., Mantilla, J. & Tello, N. (2017). Diseño colectivo de un sistema de recolección y tratamiento de agua de lluvia para el ECTR Antonio Nariño. Informe final para la Cátedra Ingenio, Ciencia, Tecnología y Sociedad. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
dc.identifier.bibliographicCitationÁngel Baquero, S., Caicedo Ortiz, J. & Rico Noguera, J. (2015). Colonialidad del saber y ciencias sociales: una metodología para aprehender los imaginarios colonizados. Análisis político, 28(85), 76-92.
dc.identifier.bibliographicCitationArias, J., Ramírez, M. C., Duarte, D. M., Flórez, M. P., & Sanabria, J. P. (2016). poCDIO: A Methodological Proposal for Promoting Active Participation in Social Engineering Projects. Systemic Practice and Action Research, 29(4), 379–403.
dc.identifier.bibliographicCitationBarbosa I. F. La Extensión Universitaria en España e Iberoamérica desde la Constitución de Cádiz (1812) a las Universidades Andaluzas (2010). Revista Informe de Investigaciones Educativas, Vol. XXIV, año 2010. Pág. 25-53.
dc.identifier.bibliographicCitationBermejo, R., Arto, I., Hoyos, D., & Garmendia, E. (2010). Menos es más: del desarrollo sostenible al decrecimiento sostenible. Cuadernos de trabajo HEGOA, (52)
dc.identifier.bibliographicCitationBernal, Hernando & Rivera, Bernardo (2011). Responsabilidad social universitaria: Aportes para el análisis de un concepto. Pensamiento Universitario #21. Documentos Responsabilidad Social Universitaria. Asociación Colombiana de Universidades. pp. 7-15.
dc.identifier.bibliographicCitationBlanco Romero, M. E. (2018). Metodología de diseño de máquinas apropiadas para contextos de comunidades en desarrollo (tesis doctoral). Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona.
dc.identifier.bibliographicCitationBusso, G. (2001). Vulnerabilidad social: nociones e implicancias de políticas para Latinoamérica a inicios del siglo XXI. Seminario Internacional: Las diferentes expresiones de la vulnerabilidad social en América Latina y el Caribe, 20.
dc.identifier.bibliographicCitationCampbell, R. C. (2013). How Can Engineering Students Learn to Care? How Can Engineering Faculty Teach to Care?. In Engineering Education for Social Justice (pp. 111- 131). Springer Netherlands.
dc.identifier.bibliographicCitationCarayannis, E. G., & Campbell, D. T. (2011). Open Innovation Diplomacy and 21st Century Fractal Research, Education and Innovation (FREIE) Ecosystem: Building on the Quadruple and Quintuple Helix Innovation Concepts and the "Mode 3" Knowledge Production System. Journal of the Knowledge Economy(2), 327-372.
dc.identifier.bibliographicCitationCaro Cárdenas, C. (2017) Posibilidades de acceso a la Universidad pública. Estudio interseccional con perspectiva de género sobre los perfiles de las personas aspirantes y admitidas a la Universidad Nacional de Colombia 2010-2017. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá.
dc.identifier.bibliographicCitationCech, E. A. (2013). The (mis) framing of social justice: Why ideologies of depoliticization and meritocracy hinder engineers’ ability to think about social injustices. In Engineering Education for Social Justice (pp. 67-84). Springer, Dordrecht.
dc.identifier.bibliographicCitationClaris, L., & Riley, D. (2012). Situation critical: critical theory and critical thinking in engineering education. Engineering Studies, 4(2), 101-120.
dc.identifier.bibliographicCitationCortés Mora, H. G., Martínez Castro, D. F., León Rojas, L. R., & Peña Reyes, J. I. (2013). Ingenio Sin Fronteras. Una alternativa de extensión solidaria de la Universidad Nacional de Colombia. Paper presented at the Eleventh LACCEI Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology (LACCEI’2013) International Competition of Student Posters and Paper, Cancun, Mexico.
dc.identifier.bibliographicCitationde Orta, S. M. (2009). Hacia un nuevo modelo de Responsabilidad Social Universitaria en la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad de Carabobo. Salus, 13(2), 3-4.
dc.identifier.bibliographicCitationEdström, K., & Kolmos, A. (2012). Comparing two approaches for engineering education development: PBL and CDIO. In Proceedings of the 8th International CDIO Conference, Brisbane, Australia.
dc.identifier.bibliographicCitationEscobar, A. (1995). Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton University Press.
dc.identifier.bibliographicCitationFals Borda, O. (1981). La ciencia y el pueblo: nuevas reflexiones sobre la investigaciónacción. En: Antología Orlando Fals Borda. Colección Obra Selecta. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia. Pp 179-199
dc.identifier.bibliographicCitationFals Borda, O. (2007). La Investigación-Acción en convergencias disciplinarias. En: Antología Orlando Fals Borda. Colección Obra Selecta. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia. Pp 359-368.
dc.identifier.bibliographicCitationFernández-Mouján, I. (2013). Redefinición de los alcances de la pedagogía de la liberación en sus dimensiones ética, política y cultural. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Río Negro
dc.identifier.bibliographicCitationFoucault, M. (2006). Seguridad, territorio, población: curso en el Collège de France (1977- 1978)/Sécurité, territoire, population. Cours au Collège de France. 1977-1978 (No. 1 Foucault). Fondo de Cultura Económica,.
dc.identifier.bibliographicCitationFreire, P. y Macedo D. (1989). Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad (S. Horvath, Trad.). Barcelona: Paidós-Ministerio de Educación y Ciencia.
dc.identifier.bibliographicCitationGalvis, E., González, M., Aguas, R. & Vera, P. (2004). Generating Social Responsibility University from the Engineering: Experiences in the Adoption of Information Technology in Social Projects. Euro American Association on Telematics and Information Systems.
dc.identifier.bibliographicCitationGan, W., Fiford, R., Brown, N., Perkins, S., & Wong, C. (2018). A human centred design'Makerthon': The creation of a framework for teaching humanitarian engineering competencies. In 29th Australasian Association for Engineering Education Conference 2018 (AAEE 2018) (p. 237). Engineers Australia
dc.identifier.bibliographicCitationGómez, V. (2015) La pirámide de la desigualdad en la educación superior en Colombia. Diversificación y tipología de instituciones. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
dc.identifier.bibliographicCitationGonzalez Rivera, R. A., Cortes-Rico, L., Perez-Bustos, T., & Franco-Avellaneda, M. (2016). Embroidering engineering: a case of embodied learning and design of a tangible user interface. Engineering Studies, 8(1), 48-65.
dc.identifier.bibliographicCitationGrosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. Formas-Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer, 97-108.
dc.identifier.bibliographicCitationGutiérrez Pérez, Ángel A., Lleras, E., & Díaz, J. (2019). Comunidades de Aprendizaje como apoyo a un Sistema de Gestión del Conocimiento y la Innovación. Un estudio de Caso. International Journal of Engineering, Social Justice, and Peace, 6(1), 7-25.
dc.identifier.bibliographicCitationHolmberg, B. (1986). Growth and Structure of Distance Education. London: Croom Helm. Humphreys, M., de la Sierra, R. S., & Van der Windt, P. (2014). Social Engineering in the Tropics: Case Study Evidence from East Congo.
dc.identifier.bibliographicCitationKaztman, R. (2000). Notas sobre la medición de la vulnerabilidad social. En: Quinto Taller Regional sobre la Medición de la Pobreza: Métodos y Aplicaciones: documentos presentados-LC/R. 2026-2000-p. 275-301.
dc.identifier.bibliographicCitationKolmos, A., & De Graaff, E. (2015). Problem-Based and Project-Based Learning in Engineering Education : Merging Models. In D. Johri & B. M. Olds (Eds.), Cambridge Handbook of Engineering Education Research (pp. 141–161). Aalborg University, Denmark: Cambridge University Press.
dc.identifier.bibliographicCitationLeite, D. (2010). Mercados, rankings y estudiantes consumidores: ¿Qué dirían los compañeros de Córdoba? En Leher, R., (Comp.) Por una reforma radical de las universidades latinoamericanas. Clacso. HomoSapiens.
dc.identifier.bibliographicCitationLeón A. L. & Romero J. A. (2014) Trashware: tecnología para las comunidades, no para el mercado. Hable Ahora Calle Para Siempre. Democracia Cultural Y Nuevas Ciudadanías. Alcaldía de Bogotá.
dc.identifier.bibliographicCitationLeón, A. L. & Romero, J. A. (2017). Proyecto de emisora comunitaria, un aporte desde la ingeniería humanitaria para la paz de Colombia, presentado en el Coloquio internacional interdisciplinario Colombia - Francia. La Ciudad-Región sostenible como proyecto: desafíos actuales. Visiones cruzadas y perspectivas., Bogotá, Colombia.
dc.identifier.bibliographicCitationLukács, G. (1970). Historia y conciencia de clase: Crisis de la filosofía burguesa. La Pléyade, Buenos Aires.
dc.identifier.bibliographicCitationMartínez, D., & Díaz, H. (2014). Proyecto Trashware: Teorías, Aplicación, Evaluación y lecciones aprendidas. In Workshop: South-North-South dialogues on Science, Technology and Development (pp. 1–14).
dc.identifier.bibliographicCitationMejía-Umaña, A. (2015). Nacimiento y metamorfosis de la Facultad de Matemáticas e Ingeniería de la Universidad Nacional de Colombia 1892-1961. In Desarrollo histórico de las matemáticas y la ingeniería en Colombia en los siglos XIX y XX (pp. 21-45). Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.
dc.identifier.bibliographicCitationMinisterio de Agricultura y Desarrollo Social (2017) Decreto 893 de 2017 “Por el cual se crean los programas de Desarrollo con Enfoque Territorial – PDET”.
dc.identifier.bibliographicCitationMouton, F., Leenen, L., Malan, M. M., & Venter, H. S. (2014). Towards an ontological model defining the social engineering domain. In ICT and Society (pp. 266-279). Springer Berlin Heidelberg.
dc.identifier.bibliographicCitationNilsson, L., Madon, T., & Sastry, S. S. (2014). Toward a New Field of Development Engineering: Linking Technology Design to the Demands of the Poor. Procedia Engineering, 78, 3–9
dc.identifier.bibliographicCitationPalacios, M. (2003). Hacia la innovación institucional en la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.
dc.identifier.bibliographicCitationPedraza-Tabares, A. (2013). La historia y acción de la “Escuela de Formación Popular Sandra Rondón Pinto” como caso de disputa en relación a “lo popular” en Colombia. In X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
dc.identifier.bibliographicCitationPeña-Reyes, J. (2011). Grandes retos de la ingeniería y su papel en la sociedad. Ingeniería e Investigación, 31 (1), 100-111.
dc.identifier.bibliographicCitationQuijano, A. (2003). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires. Clacso
dc.identifier.bibliographicCitationRamírez, M. C., Bengo, I., Mereu, R., & Silva, J. C. (2011). Participative methodology for local development: the contribution of Engineers without Borders from Italy and Colombia: towards the improvement of water quality in vulnerable communities. Systemic Practice and Action Research, 24(1), 45-66
dc.identifier.bibliographicCitationReina-Rozo, J. D., Gaitán Albarracín, N., Díaz Avendaño, H. A., & Peña Reyes, J. I. (2015). Ingenio y Sociedad: Hacia una educación de Ingeniería Humanitaria en Colombia. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería, Cartagena (Colombia).
dc.identifier.bibliographicCitationReina-Rozo, J. D. (2019). Communal innovation: collective creation towards wellbeing. New Directions In Innovation Research No. 2. Cambridge, Massachusetts. Massachusetts Institute of Technology.
dc.identifier.bibliographicCitationSaavedra J., Mahecha A., Molano H., Vargas J. (2017). Programa radial para la emisora comunitaria de Puerto Matilde. Informe final para la Cátedra Ingenio, Ciencia, Tecnología y Sociedad. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
dc.identifier.bibliographicCitationSchowalter, D. M. (2014). Philanthropy as Gendered Global Governance: Philanthrocapitalism, Branded Citizenship, and the Selling of Corporate Social Responsibility (Doctoral dissertation, University of Minnesota).
dc.identifier.bibliographicCitationSianipar, C. P. M., Dowaki, K., & Yudoko, G. (2014). Technological solution for vulnerable communities: How does its approach matter?. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 58(1) 12-22. IOP Publishing
dc.identifier.bibliographicCitationSistema Universitario Estatal (2012). Desfinanciamiento de la educación superior en Colombia. La realidad de la crisis en el sistema de financiación de las Universidades Estatales. SUE. Bogotá, Colombia.
dc.identifier.bibliographicCitationSouthern, J., Ellis, R., Ferrario, M. A., McNally, R., Dillon, R., Simm, W., & Whittle, J. (2014). Imaginative labour and relationships of care: Co-designing prototypes with vulnerable communities. Technological Forecasting and Social Change, 84, 131-142.
dc.identifier.bibliographicCitationUniversidad Nacional de Colombia (2009). Acuerdo 036 de 2009 del Consejo Superior Universitario “Por el cual se reglamenta la Extensión en la Universidad Nacional de Colombia”.
dc.identifier.bibliographicCitationVallaeys, F. (2014). La responsabilidad social universitaria: un nuevo modelo universitario contra la mercantilización. Revista iberoamericana de educación superior, 5(12), 105-117. Vandersteen, J. (2008). Humanitarian engineering in the engineering curriculum. Queen’s University.
dc.identifier.bibliographicCitationWilkinson, S. (2004). Focus groups: A feminist method. In S.n. Hesse-Biber & M.L. Yaiser. Feminist perspectives on social research.
dc.contributor.generoMasculino


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit