Show simple item record

dc.rights.licenseReconocimiento 4.0 Internacional
dc.contributor.advisorVargas Díaz, Luis Eduardo
dc.contributor.authorAmaya Franco, José Miguel
dc.date.accessioned2025-04-30T19:29:58Z
dc.date.available2025-04-30T19:29:58Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/88141
dc.description.abstractCon el propósito de querer aportar en la formación académica en el área de dirección sinfónica para estudiantes hablantes del español surge este trabajo que compara y compila conceptos de la dirección sinfónica de cinco textos en los siguientes aspectos: Introducción a la dirección, de la postura, del agarre de la batuta, del gesto y los patrones de dirección, de la utilización de la mano izquierda, del estudio de la partitura y del ensayo. Estos conceptos fueron seleccionados por el autor por considerarlos como fundamentales para formarse como director. Vale anotar que todos los textos de referencia están originalmente en ingles por lo cual para la realización de este trabajo se tradujeron al español las partes de interés, también no todos los textos de referencia cubrían todos los aspectos de estudio mencionados por lo cual este trabajo de comparación puede ser aprovechado por los estudiantes porque ahorra tiempo. Si los lectores quieren profundizar en los conceptos se les recomienda dirigirse a los textos originales que aquí se mencionan. (Texto tomado de la fuente).
dc.description.abstractWith the purpose of contributing to academic training in the field of symphonic conducting for Spanish-speaking students, this work emerges as a comparative and compiled study of concepts on symphonic conducting drawn from five texts. The comparison focuses on the following aspects: an introduction to conducting, posture, baton grip, gesture and conducting patterns, the use of the left hand, score study, and rehearsal techniques. These concepts were selected by the author on the basis that they are fundamental to the formation of a conductor. It is worth noting that all reference texts are originally in English; therefore, the relevant sections were translated into Spanish for the purpose of this work. Additionally, not all the texts covered every aspect mentioned above, which makes this comparative study a useful resource for students by saving them time. Readers who wish to delve deeper into the concepts are encouraged to consult the original sources referenced herein.
dc.format.extentix, 70 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject.ddc780 - Música::781 - Principios generales y formas musicales
dc.subject.ddc780 - Música::784 - Instrumentos y conjuntos instrumentales
dc.subject.ddc780 - Música::789 - Compositores y tradiciones de la música
dc.titleComparación de conceptos técnicos en cinco textos de dirección sinfónica
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.publisher.programBogotá - Artes - Maestría en Dirección Sinfónica
dc.description.degreelevelMaestría
dc.description.degreenameMagíster en Dirección Sinfónica
dc.identifier.instnameUniversidad Nacional de Colombia
dc.identifier.reponameRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.unal.edu.co
dc.publisher.facultyFacultad de Artes
dc.publisher.placeBogotá, Colombia
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relation.referencesRudolf, Max: The grammar of conducting Editorial G Schirmer 1950
dc.relation.referencesLabuta, Joseph A: Basic conducting techniques segunda edición Prentice Hall 1989
dc.relation.referencesHunsberger, Donal; Ernst, Roy E: The Art of conducting Segunda Edición McGraw Hill 1992
dc.relation.referencesGreen, Elizabeth A H: The modern conductor sexta edición Editorial Prentice Hall 1997
dc.relation.referencesPhillips, Kenneth H: Basic Techniques of conducting Editorial Oxford University 1997
dc.relation.referencesGreen, Elizabeth A H; Nicolai Malko: The conductor´s score Editorial Prentice Hall 1987
dc.relation.referencesPrausnitz, Frederik: Score and podium: A complete guide to conducting Editorial Norton 1983
dc.relation.referencesLabuta, Joseph A: Teaching musicianship in the high school band Editorial Parker Publishing Company 1972
dc.relation.referencesKohut, Daniel L; Grant, Joe W: Learning to conduct and rehearse Editorial Prentice Hall 1990
dc.relation.referencesGreen, Elizabeth A H: The Dynamic orchestra Editorial Prentice Hall 1987
dc.relation.referencesAdler, Samuel: Choral conducting an anthology Editorial Holt, Rinehart and Wiston 1971
dc.relation.referencesHowerton, George: Technique and style in choral singing Editorial Carl Fischer 1957
dc.relation.referencesJacob, Gordon: How to read a score Editorial Boosey & Hawkes 1956
dc.relation.referencesMorris, R O; Garofalo Robert: Preparatory exercises in score Reading Editorial Oxford University 1968
dc.relation.referencesBarra, Donald: The Dynamic performance A performer’s guide to musical expresión and interpretation Editorial Prentice Hall 1983
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalDirección sinfónica
dc.subject.proposalBatuta
dc.subject.proposalPatrones de dirección
dc.subject.proposalIctus
dc.subject.proposalSymphonic conducting
dc.subject.proposalBaton
dc.subject.proposalConducting patterns
dc.subject.proposalIctus
dc.subject.unescoEducación musical
dc.subject.unescoMusic education
dc.subject.unescoMusicología
dc.subject.unescoMusicology
dc.title.translatedComparison of technical concepts in five symphonic conducting texts
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dcterms.audience.professionaldevelopmentAdministradores
dcterms.audience.professionaldevelopmentBibliotecarios
dcterms.audience.professionaldevelopmentEstudiantes
dcterms.audience.professionaldevelopmentGrupos comunitarios
dcterms.audience.professionaldevelopmentInvestigadores
dcterms.audience.professionaldevelopmentMaestros
dcterms.audience.professionaldevelopmentMedios de comunicación
dcterms.audience.professionaldevelopmentPadres y familias
dcterms.audience.professionaldevelopmentPersonal de apoyo escolar
dcterms.audience.professionaldevelopmentPúblico general
dc.subject.wikidatadirección de orquesta
dc.subject.wikidataconducting


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Reconocimiento 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit