Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalJiménez Builes, Jovani AlbertoCaro Caro, Edgar OrlandoCeballos Guerra, Juan Carlos2024-07-312024-07-312024-07-16https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/86669Las Instituciones de Educación Superior (IES) avanzan en la consolidación de procesos de trabajo con las comunidades más vulnerables. Esto conlleva la necesidad de fortalecer las estrategias de información, comunicación y educación dirigida a usuarios de la Extensión Social Universitaria. A su vez, requiere el diseño de metodologías y pedagogías participativas que contribuyan a que los Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA) generen una interacción entre los usuarios aprovechando para tal fin las posibilidades de e – learning y las tecnologías relacionadas con el medio televisivo (t – learning). El Proyecto Experimental Hábitat –TICs (En su doble acepción de Tecnologías de Información y Comunicación, así como Territorios, identidades y Culturas) se concibió como una estrategia de Investigación-acción-creación en la cual participaron diferentes usuarios de la Extensión Social Universitaria: Estudiantes y docentes universitarios; pobladores, actores institucionales y organizaciones comunitarias. El estudio de caso aplicado se llevó a cabo en la Comuna 2 de la ciudad de Quibdó, Chocó. El modelo de AVA propuesto en esta investigación se construye de manera participativa con estos usuarios de la ESU. Cada uno de los productos elaborados en estos ambientes de aula y territorio fue diseñado como Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) usando la imagen, el sonido y el video en un curso prototipo. Esta colección producida en el Proyecto Experimental Hábitat – TICs fue almacenada en Repositorios de Objetos de Aprendizaje (ROA) que pueden ser utilizados para actividades de extensión social universitaria a través de Sistemas de Gestión del Aprendizaje (LMS).Es el Higher Education Institutions (IES) advance in the consolidation of research, technological development and training processes with the most vulnerable communities who require a strategy of information and training for the development of citizen skills aimed at the social management and sustainability of their habitats This entails the need to strengthen information, communication and education strategies aimed at users of the University Social Extension. At the same time, it requires the design of participatory methodologies and pedagogies that contribute to Virtual Learning Environments (VLE) generating interaction between users, taking advantage of the possibilities of e-learning and t-learning for interoperability between systems, tools, devices and interactivity between users and technological resources. The Habitat Experimental Project –TICs (it carries double meaning of Information and Communication Technologies as well as Territories, identities, and Cultures) was conceived as a Research-action-creation strategy in which different users of the University Social Extension participated: Students, university professors, institutional actors, and community organizations. The case study was carried out in Commune 2 of the city of Quibdó, Chocó. The VLE model proposed in this research was built in a participatory manner with these ESU users. The television media articulated to Learning Management Systems (LMS) will support the training of different users of the University Social Extension (ESU) around the topics produced by the IES in the interdisciplinary area of the Social Management of the Habitat and the Territory that facilitate the exchange of knowledge, technologies, ancestral knowledge, its updating and feedback between academic entities and the inhabitants. Each of the products made in these classroom and territory environments was designed as Virtual Learning Objects (OVA) and inserted into the prototype course for T-learning using images and videos. This collection produced in the Habitat Experimental Project – TICs was stored in Learning Object Repositories (ROA) that can be used for university social extension activities through Learning Management Systems (LMS).159 páginasapplication/pdfspahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/370 - Educación::378 - Educación superior (Educación terciaria)000 - Ciencias de la computación, información y obras generales::005 - Programación, programas, datos de computaciónModelo de ambiente virtual de enseñanza - aprendizaje mediado por la Televisión Digital Interactiva orientado a la extensión social universitariaTrabajo de grado - DoctoradoUniversidad Nacional de ColombiaRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiahttps://repositorio.unal.edu.co/info:eu-repo/semantics/openAccessInnovaciones educativasAmbientes Virtuales de Aprendizaje (AVA)Apropiación Social de la CienciaTecnologíaInnovación educativaMetodologías constructivistasT – learningConstrucción Social del HábitatVirtual Learning Environments (VLE)Social Appropriation of ScienceTechnology and InnovationConstructivist methodologiesT – learningUniversity Extension with vulnerable communitiesSocial Management of the Habitat and the TerritoryModel of virtual teaching - learning environment mediated by Interactive Digital Television oriented to university social extension.Tecnologías de la información y la comunicaciónEntorno virtual de aprendizajeCiencias y tecnología