Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDelgado Jojoa, Miguel GerardoRondón Quintana, Hugo AlexanderSánchez Gilede, Jessica AlexandraFernández Gómez, Wilmar DaríoReyes Lizcano, Fredy Alberto2019-07-032019-07-032018-05-01ISSN: 2248-8723https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/67537This article shows the evaluation of the influence of two polymer wastes (crumb rubber – GCR and low density polyethylene – LDPE), a natural bitumen (Gilsonite - G) and a chemical component (Husil) about the physical, rheological and thermal properties of an asphalt cement (AC 60/70 penetration grade). Over a control asphalt and the modified asphalts were performed: penetration, softening point, ductility, ignition point, rheology (using a dynamic cut rheometer – DSR), Multi Stress Creep and Recovery (MSCR), linear amplitude sweep (LAS), differential scanning calorimetry (DSC) and thermogravimetric analysis (TGA) tests. The results show that fourth additives increase the stiffness and rutting resistance of the asphalts. Additionally, it reports an increase in fatigue cracking resistance when asphalt cement is modified with GCR, G and Husil. The additives give thermal stability to the asphalt cement, providing less mass loss (linked mostly to a less oxidation).El presente artículo presenta los resultados de un estudio ejecutado para evaluar la influencia de dos desechos poliméricos (grano de caucho reciclado de llanta - GCR y polietileno de baja densidad - PEBD), un bitumen natural (Gilsonita) y un componente químico (Husil) sobre las propiedades físicas, reológicas y térmicas de un cemento asfaltico 60/70. Para tal fin, fueron ejecutados sobre el asfalto de control y los modificados, ensayos de penetración, punto de ablandamiento, ductilidad, punto de ignición, reología (empleando un reómetro dinámico de corte - DSR), Creep repetitivo Multi-Esfuerzo (MSCR), Barrido de amplitud lineal (LAS), calorimetría diferencial de barrido (DSC) y análisis termogravimetrico (TGA). Como conclusión general se reporta, que los cuatro aditivos aumentan la rigidez y la resistencia a las deformaciones permanentes del asfalto convencional. Asimismo, se reporta un aumento en la resistencia a fatiga del asfalto cuando éste es modificado con GCR, G y Husil. Los aditivos confieren estabilidad térmica al asfalto, proporcionándole menor pérdida de masa (asociada principalmente a una menor oxidación) y transiciones vítreas más favorables.application/pdfspaDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/62 Ingeniería y operaciones afines / EngineeringInfluence of four non-conventional additives on the physical, rheological and thermal properties of an asphaltArtículo de revistahttp://bdigital.unal.edu.co/68566/info:eu-repo/semantics/openAccessmodified asphaltlow density polyethylene wastecrumb rubberGilsoniteHusilasfalto modificadodesecho de polietileno de baja densidadasfalto-cauchoGilsonitaHusil