Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 InternacionalAgudelo Suárez, Diego EstebanLópez Caro, Mary Luz2021-09-162021-09-162021-09-16https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/80222IlustracionesMost students from junior high school education have various learning difficulties, related to the use of the fractional number’s different contexts. The following monograph describes the design of a didactical strategy that has been based and developed over different fraction representations: splitter, operator, ratio and reason; these are articulated with Google sites technological tools, which is ideal for strengthening numerical thinking in high school students, allow them to interpret everyday live situations and relate them appropriately with the different representations addressed. The current strategy it is based under the qualitative approach with a phenomenological design theoretically based in the archipelago fractional method of the pedagogue Carlos Eduardo Vasco. Due to the current situation due to Covid-19, it was not implemented, thus, no results are presented; however, different type of activities are proposed to be application.La mayoría de estudiantes de la básica secundaria presentan varias dificultades en el aprendizaje, relacionadas con los distintos contextos de uso de los números fraccionarios. La presente monografía describe el diseño de una estrategia didáctica basada en diferentes representaciones de la fracción: Operador, Partidor, Cociente y Razón, articulada con la herramienta tecnológica Google Sites, orientada al fortalecimiento del pensamiento numérico en los estudiantes, de manera que éstos sean capaces de interpretar situaciones de la vida cotidiana, y relacionarlas adecuadamente con las diferentes representaciones abordadas. La estrategia tiene un enfoque cualitativo, con un diseño fenomenológico, fundamentado teóricamente en el método del archipiélago fraccionario del pedagogo Carlos Eduardo Vasco. Debido a la situación actual por Covid-19, ésta no se implementó, por lo tanto, no se presentan resultados; sin embargo, se plantean las actividades para su aplicación. (Tomado de la fuente)xvi, 160 páginasapplication/pdfspahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/370 - Educación510 - MatemáticasEstrategia didáctica basada en el Archipiélago Fraccionario para el fortalecimiento del pensamiento numérico en la básica secundaria.Trabajo de grado - MaestríaUniversidad Nacional de ColombiaRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiahttps://repositorio.unal.edu.co/info:eu-repo/semantics/openAccessPedagogíaAnálisis matemáticoArchipiélago fraccionarioArchipielago FractionRepresentaciones de la fracciónRepresentation of the fractionOperadorOperatorPartidorSplitterCocienteQuotientRazónRatioRepresentation of the fractionArchipielago FractionDidactic strategic based on the fractional Archipelago for the strengthening of numerical thinking in secundary school