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dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorParra Restrepo, Bernardo
dc.date.accessioned2019-06-26T15:15:35Z
dc.date.available2019-06-26T15:15:35Z
dc.date.issued1991
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/32325
dc.description.abstractDuring the decade of the 80 a depresive cycle of the world's economy was presented and affected remarkably the colombian industrial big export companies. The concordats were generalized up to the point where it was stated that the economy was concord. This article presents the case of FABRICATO S.A. COMP ANY were the management of the crisis, teachesinnovational strategies, to deal at companies with difficulties, showing, positive results after saving it from going bankrupt. This company dealt the game of factors under the logic of the financial capital. The variables which they deal with were: minimizing the personnel (-2580 workers) and the weages with a big social consecuence upon the Aburra' s Valley population; dealing with the trade unions conflict in order to the union' s partícipation at the concordating board; emitting and massive selling shares to the open market, prooving the comunityes solidarity with a company with a great deal of upon Antioquias's population. Incorporation of techonological innovation in order to make it competitive with the textil industry once again; adaptation to the demands of the fashion market. Understanding the strategy to reduce the velocity in the rotation of accounts to be paid which is the inmediate effect in any concordat declaration. The positive management of the lastyears the company has not being able to be on the level of the exportations after of the crisis.
dc.description.abstractDurante la década de los 80 se presentó el ciclo depresivo de la economía mundial que afectó notablemente a grandes empresas industriales colombianas exportadoras. Se generalizaron entonces los concordatos hasta el punto que se afirmaba que la economía estaba en Concordato. Este artículo presenta el caso de FABRICATO S.A. cuya gestión de la crisis enseña innovaciones estratégicas en el manejo de empresas en dificultades, con resultados positivos al salvarla de la quiebra. En efecto, esta empresa sorteó el juego de los factores dentro de la lógica del capital financiero. Las variables que manejó fueron las siguientes: drástica reducción de la planta de personal (-4.168 trabajadores entre 1978 y 1990) Y de los salarios, con graves consecuencias sociales para la población del Valle de Aburrá; manejo del conflicto sindical, evitando la participación del sindicato en la Junta Concordataria; emisión y venta masiva de acciones, abierta al público, probando la solidaridad ciudadana con una empresa profundamente arraigada en la población antioqueña; incorporación de innovaciones tecnológicas para hacerla nuevamente competitiva con la industria textil; manejo de inventarios y revalorización de activos frente a la inflación; adaptación a la demanda del mercado de la moda.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relationhttp://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/19011
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Revista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales
dc.relation.ispartofRevista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales
dc.relation.ispartofseriesRevista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales; Vol. 1, núm. 1 (1991); 32-40 2248-6968 0121-5051
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleFabricato: from the capital streategy to the streategy of the capital
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/22405/
dc.relation.referencesParra Restrepo, Bernardo (1991) Fabricato: from the capital streategy to the streategy of the capital. Revista Innovar Journal Revista de Ciencias Administrativas y Sociales; Vol. 1, núm. 1 (1991); 32-40 2248-6968 0121-5051 .
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalAdministración
dc.subject.proposalEconomía
dc.subject.proposalIndustria textil
dc.subject.proposalFinanzas
dc.subject.proposalManagement
dc.subject.proposalEconomics
dc.subject.proposalTextile industry
dc.subject.proposalFinance
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


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