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dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.authorFonseca-Molina, Juan
dc.contributor.authorTorres-Martínez, Pilar Alejandra
dc.contributor.authorBarrios-Penna, Carolina Alejandra
dc.contributor.authorCalbacho-Contreras, Valentina
dc.contributor.authorAguirre-Bustamante, Javiera Paz
dc.contributor.authorFernández-Sagredo, Marcelo
dc.contributor.authorDiaz-Narváez, Víctor Patricio
dc.date.accessioned2019-07-02T23:39:36Z
dc.date.available2019-07-02T23:39:36Z
dc.date.issued2018-01-01
dc.identifier.issnISSN: 2357-3848
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/64986
dc.description.abstractIntroduction: Establishing the perception of academic stress by university students is highly relevant to obtain valuable feedback on the efficiency and acceptability of educational methods.Objective: To evaluate the differences in stress factors perceived by first-year dental students during the first and second semesters according to gender.Materials and methods: Exploratory, non-experimental, longitudinal descriptive study. The Spanish version of the Dental Environment Stressors (DES) questionnaire was applied, adapted and validated for the dental students of the San Sebastián University (Concepción, Chile) in May and October 2016. The sample consisted of 83 first-year students evaluated. A general comparison of the variables under study (stress and its dimensions) was made for both periods, considering genders and using the Student’s t-test. Fisher’s F test was used after estimating whether or not there was equality of variances between the groups.Results: The second measurement revealed that the “clinical training” dimension in women was the only component that showed significant differences with values above the mean.Conclusion: The perception of stress was estimated for all items of the DES questionnaire, obtaining a higher score in the “clinical training” dimension in women.
dc.description.abstractIntroducción. La percepción de los estudiantes universitarios sobre el estrés académico es fundamental, ya que proporciona información valiosa sobre la eficiencia y aceptabilidad de los métodos educativos.Objetivo. Evaluar las diferencias en los factores de estrés percibidos por los estudiantes de primer año de odontología durante el primer y segundo semestre según género.Materiales y método. Estudio descriptivo exploratorio, longitudinal y no experimental. En mayo y octubre de 2016 se aplicó la versión en español del Dental Environment Stressors (DES), adaptado y validado para estudiantes de odontología en la Universidad San Sebastián (Concepción, Chile). La muestra consistió en 83 estudiantes de primer año. La comparación de las variables en estudio (stress y sus dimensiones) entre los dos períodos comparados, en general y considerando los géneros, se realizaron mediante la prueba t-Student, previa estimación de existencia o no de igualdad de varianzas entre los grupos mediante la prueba F de Fisher.Resultados. En la segunda medición, la dimensión “Formación clínica” en mujeres fue el único componente que mostró diferencias significativas con valores superiores de la media.Conclusión. Existe una percepción de estrés para todos los ítems del cuestionario DES; las mujeres tuvieron una mayor puntuación en la dimensión “Formación clínica”.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Facultad de Medicina
dc.relationhttps://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/61324
dc.relation.ispartofUniversidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Revista de la Facultad de Medicina
dc.relation.ispartofRevista de la Facultad de Medicina
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc61 Ciencias médicas; Medicina / Medicine and health
dc.titleA longitudinal study on stress sources perceived by Chilean dental students
dc.typeArtículo de revista
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/66009/
dc.relation.referencesFonseca-Molina, Juan and Torres-Martínez, Pilar Alejandra and Barrios-Penna, Carolina Alejandra and Calbacho-Contreras, Valentina and Aguirre-Bustamante, Javiera Paz and Fernández-Sagredo, Marcelo and Diaz-Narváez, Víctor Patricio (2018) A longitudinal study on stress sources perceived by Chilean dental students. Revista de la Facultad de Medicina, 66 (1). pp. 69-74. ISSN 2357-3848
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalLongitudinal Studies
dc.subject.proposalChile
dc.subject.proposalStudents Dental
dc.subject.proposalStress Psychological
dc.subject.proposalEstudios longitudinales
dc.subject.proposalChile
dc.subject.proposalEstudiantes de odontología
dc.subject.proposalEstrés psicológico
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ART
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


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