Mostrar el registro sencillo del documento

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.contributor.advisorCramer, Gisela
dc.contributor.authorOrozco Espinel, Maria Paula
dc.date.accessioned2020-03-10T13:04:09Z
dc.date.available2020-03-10T13:04:09Z
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/76033
dc.description.abstractThis thesis analyzes the transnational careers of Mexican actresses Lupe Vélez and Dolores del Río from their arrival to Hollywood in the 1920’s until the end of World War II. Thus, this work is divided in three parts. Chapter one focuses on the construction of these actresses’ images—both on and off the screen—during the 1920’s and 30’s. Chapter two addresses Vélez and her role in the American film industry (1939–1943). Finally, the last part discusses del Río's participation in the Mexican film industry (1943–1946). Although this thesis uses the actresses’ individual experiences as its main narrative, this work also covers analytical levels such as the international context of World War II and the United States’ “good neighbor policy”, as well as the domestic political landscape during the long Mexican Revolution. Changes in the film industry, including technological innovations, are also taken into consideration, insofar as they affected the careers of these two actresses. I argue that changing ideas about race and gender defined the specific range of opportunities available to Vélez and del Río, both within and outside the films they participated in. During the 1920’s and 30’s, the spectrum of roles available to Latin American actresses decreased as what Albert Memmi called “the mark of the plural” underwent changes: certain European peoples began to be considered as fully “white” and therefore off-bounds in representational terms. Indeed, by the beginning of World War II, the roles offered to Vélez were narrowed down to highly stereotyped and sexist depictions of Latina women. However, this thesis also describes how she managed to subvert such stereotypes to some degree by using her creativity and performing skills to partially overcome racism and sexism. Dolores del Río, meanwhile, abandoned the American film industry and moved back to Mexico. The analysis of del Río's career in Mexico allows us to reopen the discussion about the impact of U.S. foreign policies on the Golden Age of Mexican Cinema. My focus on anxieties related to race and gender present in Mexico at the time, moreover, inspired me to invite my readers to reflect upon the status of some marginalized groups in our days.
dc.description.abstractEsta tesis analiza las carreras transnacionales de las actrices mexicanas Lupe Vélez y Dolores del Río, entre su llegada a Hollywood en la década de 1920 y el fin de la Segunda Guerra Mundial. El primer capítulo estudia la construcción de la imagen pública de ambas actrices durante las décadas de 1920 y 1930. El segundo capítulo se centra en Vélez y el rol que asumió en la industria fílmica estadounidense (1939-1943). Finalmente, el tercer capítulo aborda la participación de del Río en la industria fílmica mexicana (1943-1946). Aunque el texto tiene la vida de las actrices como eje central, abarca diferentes niveles analíticos. Estos incluyen el contexto internacional de la Segunda Guerra Mundial, la política estadounidense de la “buena vecindad”, y el contexto nacional de la larga Revolución Mexicana. Cambios en la industria fílmica, incluidas innovaciones tecnológicas, también son tenidos en cuenta en tanto afectaron las carreras de ambas actrices. Encuentro que transformaciones en las ideas en torno a la raza y el género fueron determinantes para que Vélez y del Río tuvieran unas posibilidades específicas de acción, tanto dentro como fuera de las películas. Durante las décadas de 1920 y 1930, la variedad de papeles disponibles para actrices latinoamericanas disminuyó a medida que se reposicionó lo que Albert Memmi denominó “the mark of the plural”: algunos grupos europeos empezaron a ser considerados “blancos” y por tanto sin limitaciones en términos representacionales. Así, para cuando comenzó la Segunda Guerra Mundial, los papeles que Vélez podía interpretar correspondían únicamente a representaciones marcadamente estereotipadas de mujeres latinoamericanas. Aún así, como esta tesis muestra, Vélez usó su creatividad y habilidades de actuación para subvertir parcialmente estos estereotipos. Entretanto, del Río abandonó la industria fílmica estadounidense y regresó a México para continuar allí su carrera. Mi análisis de la carrera de del Río en México me permite integrarme a la discusión académica sobre el impacto de Estados Unidos en la Época de Oro del cine mexicano. Asimismo, mi interés por las ansiedades relacionadas con cuestiones de raza y género me abre espacio para reflexionar sobre el estatus de diferentes grupos marginalizados hoy en día.
dc.format.extent122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.ddc970 - Historia de América del Norte
dc.subject.ddc970 - Historia de América del Norte::972 - México, América Central, Antillas, Bermudas
dc.subject.ddc970 - Historia de América del Norte::973 - Estados Unidos
dc.subject.ddc770 - Fotografía, arte computacional, cinematografía::777 - Cinematografía y videografía
dc.titleDefenderse del mundo con las mismas armas que el mundo usa: Lupe Vélez y Dolores del Río (1921-1946)
dc.title.alternativeFight the world with its own weapons: Lupe Vélez and Dolores del Río (1921-1946)
dc.typeOtro
dc.rights.spaAcceso abierto
dc.description.additionalMagíster en Estudios de Género.
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.description.degreelevelMaestría
dc.publisher.departmentEscuela de Estudio de Género
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relation.referencesAguilera Skvirsky, Salomé. «Las cargas de la representación: notas sobre la raza y la representación en el cine latinoamericano». Hispanófila 177, n.o 1 (2016): 137-54. https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0034.
dc.relation.referencesArroyo Quiroz, Claudia. «Imágenes de la nación en el melodrama revolucionario de la Época de Oro: el caso del cine de Emilio Fernández». En México imaginado: nuevos enfoques sobre el cine (trans)nacional, editado por Claudia Arroyo Quiroz, James Ramey, y Michael Karl Schuessler, 75-91. Colección Cultura Universitaria 103. México, D.F: Universidad Autónoma Metropolitana, 2011.
dc.relation.referencesBanner, Lois. «“The Mystery Woman of Hollywood”: Greta Garbo, Feminism, and Stardom». Feminist Media Histories 2, n.o 4 (2016): 84-115. https://doi.org/10.1525/fmh.2016.2.4.84.
dc.relation.referencesBeltrán, Mary C. «Dolores Del Rio, the First “Latin Invasion”, and Hollywood’s Transition to Sound». Aztlan: a Journal of Chicano Studies 30, n.o 1 (2005): 55-81.
dc.relation.referencesBeltrán, Mary C. Latina/o Stars in U.S. Eyes. Chicago: University of Illinois Press, 2009.
dc.relation.referencesBeltrán, Mary C. «The Evolution of Hollywood Latinidad. Latina/o Representation and Stardom in US Entertainment Media». En The International Encyclopedia of Media Studies: Media History and the Foundations of Media Studies, editado por John C. Nerone, 1: Media History and the Foundations of Media Studies:1-20. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2013.
dc.relation.referencesBenamou, Catherine L. It’s All True: Orson Welles’s Pan-American Odyssey. Berkeley: University of California Press, 2007.
dc.relation.referencesBender, Penne. «“There’s Only One American Now”: The OIAA Film Program in the United States». En ¡Américas unidas! Nelson A. Rockefeller’s Office of Inter-American Affairs (1940-46), editado por Gisela Cramer y Ursula Prutsch, 77-105. Madrid; Orlando: Iberoamericana Vervuert, 2012.
dc.relation.referencesBonfil Batalla, Guillermo. México profundo. Una civilización negada. México D.F.: Centro de Investigación y Estudios Superiores en Antropología Social, 1987.
dc.relation.referencesBosa, Bastien. «Plus blanc que blanc. Une étude critique des travaux sur la whiteness». En Les nouvelles frontières de la société française, editado por Didier Fassin, 129-45. París: Découverte, 2010.
dc.relation.referencesBrodkin, Karen. How Jews Became White Folks and What that Says about Race in America. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 1998.
dc.relation.referencesComisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). ¡Ni una más! Del dicho al hecho: ¿cuánto falta por recorrer?, 2009.
dc.relation.referencesConner, Floyd. Lupe Velez and her Lovers. Nueva York: Barricade Books, 1993.
dc.relation.referencesCramer, Gisela, y Ursula Prutsch, eds. ¡Américas unidas! Nelson A. Rockefeller’s Office of Inter-American Affairs (1940-46). Madrid; Orlando: Iberoamericana Vervuert, 2012.
dc.relation.referencesDyer, Richard. White: Essays on Race and Culture. Londres; Nueva York: Routledge, 1997.
dc.relation.referencesEsguerra Muella, Camila. «Mujeres imaginadas. Mujeres migrantes, mujeres exiliadas y sexualidades no normativas». Universidad Carlos III de Madrid, 2015. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=73091.
dc.relation.referencesFein, Seth. «Transnationalization and Cultural Collaboration: Mexican Film Propaganda during World War II». Studies in Latin American Popular Culture 17 (1998): 105-28.
dc.relation.referencesFregoso, Rosa Linda. «Lupe Velez: Queen of the B’s.» En From Bananas to Buttocks: The Latina Body in Popular Film and Culture, editado por Myra Mendible, 51-68. Austin: University of Texas Press, 2007.
dc.relation.referencesFrías, Sonia M. «Ámbitos y formas de violencia contra mujeres y niñas: evidencias a partir de las encuestas». Acta Sociológica 65 (septiembre de 2014): 11-36. https://doi.org/10.1016/S0186-6028(14)70235-X.
dc.relation.referencesGellman, Irwin F. Good Neighbor Diplomacy: United States Policies in Latin America, 1933-1945. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1979.
dc.relation.referencesGoda, Norman J. W. Tomorrow the World: Hitler, Northwest Africa, and the Path toward America. 57. College Station: Texas University Press, 1998.
dc.relation.referencesGuilmartin, John F. «Spitfire». En Encyclopædia Britannica, 14 de enero de 2014. https://www.britannica.com/technology/Spitfire.
dc.relation.referencesHakim, Catherine. Erotic Capital: The Power of Attraction in the Boardroom and the Bedroom. Nueva York: Basic Books, 2011.
dc.relation.referencesHerrera-Sobek, María. The Mexican Corrido: A Feminist Analysis. Bloomington: Indiana University Press, 1993.
dc.relation.referencesHershfield, Joanne. «Dolores Del Rio, Uncomfortably Real. The Economics of Race in Hollywood’s Latin American Musicals». En Classic Hollywood, Classic Whiteness, editado por Daniel Bernardi, 359-85. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
dc.relation.referencesHershfield, Joanne. Mexican Cinema/Mexican Woman, 1940-1950. Latin American Communication and Popular Culture. Tucson: University of Arizona Press, 1996.
dc.relation.referencesHershfield, Joanne. The Invention of Dolores del Rio. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000.
dc.relation.referencesHilmes, Michele. Hollywood and Broadcasting: From Radio to Cable. Urbana: University of Illinois Press, 1999.
dc.relation.referencesIgnatiev, Noel. How the Irish Became White. Nueva York: Routledge, 2009.
dc.relation.referencesInter-Agency Working Group on Violence Against Women in All its Manifestations, y Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), División de Asuntos de Género. «¡Ni una más!: del dicho al hecho: ¿cuánto falta por recorrer?» Editado por Sonia Montaño, 2009. https://repositorio.cepal.org//handle/11362/13321.
dc.relation.referencesKandiyoti, Deniz. «Bargaining with Patriarchy». Gender & Society 2, n.o 3 (septiembre de 1988): 274-90. https://doi.org/10.1177/089124388002003004.
dc.relation.referencesKaplan, E. Ann. Looking for the Other: Feminism, Film, and the Imperial Gaze. Nueva York: Routledge, 1997.
dc.relation.referencesKeller, Gary D. Hispanics and United States Film: An Overview and Handbook. Tempe, AZ: Bilingual Review/Press, 1994.
dc.relation.referencesLópez, Ana M. «Are All Latins from Manhattan? Hollywood, Ethnography, and Cultural Colonialism». En Mediating Two Worlds: Cinematic Encounters in the Americas, editado por John King, Ana M. López, y Manuel Alvarado, 67-80. Londres: British Film Institute, 1993.
dc.relation.referencesLópez, Ana M. «From Hollywood and Back. Dolores Del Río, a Trans(National) Star». En Latin American Icons: Fame Across Borders, editado por Dianna C. Niebylski y Patrick O’Connor, 97-115. Nashville: Vanderbilt University Press, 2014.
dc.relation.referencesLópez, Ana M. «Tears and Desire: Women and Melodrama in the “Old” Mexican Cinema». En Feminism and Film, editado por E. Ann Kaplan, 505-20. Oxford Readings in Feminism. Oxford [Inglaterra]; Nueva York: Oxford University Press, 2000.
dc.relation.referencesMulvey, Laura. «Visual Pleasure and Narrative Cinema». En Film Theory and Criticism: Introductory Readings, editado por Leo Braudy y Marshall Cohen, 7th ed., 833-44. Nueva York: Oxford University Press, 2009.
dc.relation.referencesNoble, Andrea. Mexican National Cinema. National Cinemas. Londres; Nueva York: Routledge, 2005.
dc.relation.referencesNoriega, Chon A., ed. Chicanos and Film: Representation and Resistance. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992.
dc.relation.referencesO’Neil, Brian. «So Far from God, So Close to Hollywood: Dolores del Río and Lupe Vélez in Hollywood, 1925-1944». En Strange Pilgrimages: Exile, Travel, and National Identity in Latin America, 1800-1990’s, editado por Ingrid Elizabeth Fey y Karen Racine, 215-32. Jaguar Books on Latin America, no. 22. Wilmington: Scholarly Resources, 2000.
dc.relation.referencesO’Neil, Brian. «The Demands of Authenticity. Addison Durland and Hollywood’s Latin Images during World War II». En Classic Hollywood, Classic Whiteness, editado por Daniel Bernardi, 359-85. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
dc.relation.referencesOvalle, Priscilla Peña, ed. «Dolores Del Rio Dances across the Imperial Color Line». En Dance and the Hollywood Latina: Race, Sex, and Stardom. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2011.
dc.relation.referencesPeredo Castro, Francisco. Cine y propaganda para Latinoamérica: México y Estados Unidos en la encrucijada de los años cuarenta. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.
dc.relation.referencesPike, Fredrick B. The United States and Latin America: Myths and Stereotypes of Civilization and Nature. Austin: University of Texas Press, 1992.
dc.relation.referencesRamírez-Berg, Charles. Latino Images in Film: Stereotypes, Subversion, Resistance. Texas Film and Media Studies Series. Austin: University of Texas Press, 2002.
dc.relation.referencesRamírez-Berg, Charles. «Stereotyping in General and of the Hispanic in Particular». Howard Journal of Communications, 1990, 286-300.
dc.relation.referencesRankin, Monica. «Mexico: Industrialization through Unity». En Latin America during World War II, editado por Thomas M. Leonard y John F. Bratzel, 17-35. Jaguar Books on Latin America Series. Lanham, Md: Rowman & Littlefield, 2007.
dc.relation.referencesRawson, Kristy. «Lupe Vélez Before Hollywood. Mexico’s First Iconic “Modern Girl”». En Latin American Icons: Fame Across Borders, editado por Dianna C. Niebylski y Patrick O’Connor, 85-96. Nashville: Vanderbilt University Press, 2014.
dc.relation.referencesRawson, Kristy A. «A Trans-American Dream: Lupe Vélez and the Performance of Transculturation». Doctor of Philosophy, The University of Michigan, 2012.
dc.relation.referencesRíos-Bustamante, Antonio. «Latino Participation in the Hollywood Film Industry, 1911-1945». En Chicanos and Film: Representation and Resistance, editado por Chon A. Noriega, 18-28. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1992.
dc.relation.referencesRodríguez, Clara E. «Dolores del Río and Lupe Vélez: Working in Hollywood, 1924-1944». Norteamérica. Revista Académica del CISANUNAM 6, n.o 1 (2011): 69-91.
dc.relation.referencesRodríguez, Clara E. Heroes, Lovers, and Others: The Story of Latinos in Hollywood. Washington, D.C: Smithsonian Books, 2004.
dc.relation.referencesRodríguez-Estrada, Alicia. «Dolores Del Rio and Lupe Velez: Images On and Off the Screen: 1925-1944». En Writing the Range: Race, Class, and Culture in the Women’s West, editado por Elizabeth Jameson y Susan H. Armitage. Norman: University of Oklahoma Press, 1997.
dc.relation.referencesSadlier, Darlene J. Americans All: Good Neighbor Cultural Diplomacy in World War II. Austin: University of Texas Press, 2012.
dc.relation.referencesSammond, Nicholas, y Chandra Mukerji. «“What You Are . . . I Wouldn’t Eat”: Ethnicity, Whiteness, and Performing “the Jew” in Hollywood’s Golden Age». En Classic Hollywood, Classic Whiteness, editado por Daniel Bernardi, 3-30. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
dc.relation.referencesSchulberg, Budd. Moving Pictures: Memories of a Hollywood Prince. Chicago: Ivan R. Dee, 2003.
dc.relation.referencesSeidler, Victor J. La sinrazón masculina: masculinidad y teoría social. México D.F.: Paidós, 2000.
dc.relation.referencesSerna, Laura Isabel. Making Cinelandia: American Films and Mexican Film Culture before the Golden Age. Durham, NC: Duke University Press, 2014.
dc.relation.referencesShohat, Ella. «Ethnicities-in-Relation: Toward a Multicultural Reading of American Cinema». En Unspeakable Images: Ethnicity and the American Cinema, editado por Lester D. Friedman, 215-49. Urbana: University of Illinois Press, 1991.
dc.relation.referencesStokes, Melvyn. D. W. Griffith’s The Birth of a Nation: A History of «The Most Controversial Motion Picture of All Time». Nueva York: Oxford University Press, 2007.
dc.relation.referencesSturtevant, Victoria. «Spitfire: Lupe Velez and the Ambivalent Pleasures of Ethnic Masquerade». The Velvet Light Trap 55, n.o 1 (2005): 19-32. https://doi.org/10.1353/vlt.2005.0008.
dc.relation.referencesTuñón, Julia. Mujeres de luz y sombra en el cine mexicano: la construcción de una imagen (1939-1952). México, D.F: Colegio de México: Instituto Mexicano de Cinematografía, 1998.
dc.relation.referencesTuñón, Julia. «Una escuela en celuloide. El cine de Emilio “Indio” Fernández o la obsesión por la educación». Historia Mexicana 48, n.o 2 (1998): 437-70.
dc.relation.referencesTurner, Dana. «From Lupe Vélez to Carmen Miranda: Hollywood, Latin America, and the Good Neighbor Policy». En Film and Television Stardom, editado por Kylo-Patrick R. Hart, 32-42. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2008.
dc.relation.referencesVividiva, Angharad. «Stereotype or Transgression? Rosie Perez in Hollywood Film». Sociological Quarterly 39, n.o 3 (1998): 393-408. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1998.tb00510.x.
dc.relation.referencesWoll, Allen L. «Bandits and Lovers: Hispanic Images in American Film». En The Kaleidoscopic Lens: How Hollywood Views Ethnic Groups, editado por Randall M. Miller, 54-72. Englewood, NJ: Ozer, 1980.
dc.relation.referencesYankelevich, Pablo. «Asesinos, borrachos y bandoleros. El Estado mexicano ante la filmografía estadounidense en Latinoamérica (1919-1928)». Iberoamericana 23, n.o 1 (1999): 40-52.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalLatin-American women
dc.subject.proposalMujeres latinoamericanas
dc.subject.proposalRepresentación
dc.subject.proposalRepresentation
dc.subject.proposalHollywood
dc.subject.proposalHollywood
dc.subject.proposalPolítica de la Buena Vecindad
dc.subject.proposalGood Neighbor Policy
dc.subject.proposalGolden Age of Mexican Cinema
dc.subject.proposalÉpoca de Oro del cine mexicano
dc.subject.proposalLupe Vélez
dc.subject.proposalLupe Vélez
dc.subject.proposalDolores del Río
dc.subject.proposalDolores del Río
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_1843
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Archivos en el documento

Thumbnail
Thumbnail

Este documento aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del documento

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 InternacionalEsta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.Este documento ha sido depositado por parte de el(los) autor(es) bajo la siguiente constancia de depósito