Diseño de un sistema de información para el proceso de distribución en la empresa Productos Multilácteos San Félix S.A
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Tipo de contenido
Trabajo de grado - Maestría
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2023Resumen
La empresa Productos Lácteos de San Félix S.A.S, dedicada a la fabricación y distribución de productos lácteos, ha observado en su cadena logística de distribución que los pedidos no son entregados oportunamente, se pierden, se quedan en bodega, las rutas son trazadas manualmente y esto no permite ni ejecutarlas completamente ni hacerles seguimiento en tiempo real. Además, la toma de los pedidos no se realiza a tiempo, lo que genera pérdida de ventas y de clientes. La gerencia desea mejorar el desempeño la cadena logística de distribución a través de nuevos controles de la operación, buscando que éstos sean sencillos de implementar, eficientes y eficaces a fin de que el área logre mejorar sus propios indicadores de gestión y así lograr mejores resultados en el ejercicio comercial de la empresa. Con base en esto, considera que las tecnologías de la información pueden ser una herramienta de gran ayuda. Se logró determinar a través de los siete indicadores de gestión analizados (utilización de almacén, carga vehicular, porcentaje de utilización de transporte propio, pedidos enviados por cada ruta, tiempo de transporte, porcentaje de cumplimiento de no entrega de pedido al cliente y devoluciones), que el proceso de distribución de productos terminados presenta serias fallas ya que los resultados estaban por debajo de los valores esperados. De acuerdo a lo anterior, el presente trabajo consiste en el diseño de un software que permita realizar la toma de pedidos en línea por parte de las personas encargadas de realizar las rutas, la consolidación de esta información para realizar el ruteo de los vehículos para días posteriores y que permita a su vez llevar un manejo adecuado del inventario de producto terminado. Con la implantación de este software y siguiendo las recomendaciones expuestas en el presente documento se prevé que la empresa mejore significativamente el rendimiento en el proceso de despacho de producto terminado. (Texto tomado de la fuente)Abstract
The company Productos Lácteos de San Félix S.A.S, dedicated to the manufacture and distribution of dairy products, has observed in its distribution logistics chain that orders are not delivered in a timely manner, they are lost, they remain in the dispatch warehouse, the routes are traced manually and do not allow to be completely executed or tracked in real time and the taking of orders is not carried out in time by the routers which has generated loss of orders and customers. The management wants to improve the performance of the distribution logistics chain through new controls of the operation, seeking that they are simple to implement, efficient and effective so that the work team manages to improve its own management indicators and thus achieve better results in the commercial exercise of the company. According to the above, it considers that information technologies can be a tool to help improve the process of the logistics chain. The implementation of a software that integrates different tools, such as online maps of the routes of the delivery trucks, a database that allows to collect the orders and that in turn can report the stocks in inventory and that, in addition, these tools can be intertwined for the collection of the information, its management in plant and the subsequent analysis, would result in great benefits of saving time, improving the logistics chain and increasing the database of potential new customers. It was possible to determine through the seven management indicators analyzed (warehouse utilization, vehicular load, % of own transport utilization, orders sent by each route, transport time, % of Compliance with non-delivery of order to the customer, returns), that the logistics chain in distribution and taking orders presented serious failures because the results were below what was expected in the indicator resulting in the analyzed period of 6 months concluding that the values of the indicators must reach a minimum of 90% insofar as the installed capacity of the company allows it. It was also observed that the taking of orders through the online application is fast processing and the information arrives in real time at the production plant. The time in which connectivity is not achieved by the geographical point visited was taken into account, which would delay the real time by 4 hours maximum and after this time allows the connectivity of the information collection devices consolidating said information so that the production plant can advance the process of generation of processed and finished product ready for dispatch. Within the analysis and design of systems, it was established that the tracing of routes from the registration of the coordinates of the site to be visited allows the immediate loading of each complete route through a map in Google Maps that will show all the route that must be fulfilled in the day. Likewise, the application allows to collect the exact point where the delivery truck is located and if the order was delivered or returned and if a new order was already placed, when applicable, thus supporting the traceability of the truck and the order.Palabras clave
Software ; Distribución ; Logística ; Ruteo ; Trazabilidad ; Preventa ; Software ; Distribution ; Logistics ; Presale ; Routing ;
Descripción Física/Lógica/Digital
graficas, tablas
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