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dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.advisorEspejo Mora, Edgar
dc.contributor.authorMartínez Romero, Juan Carlos
dc.date.accessioned2019-06-24T17:31:25Z
dc.date.available2019-06-24T17:31:25Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/8481
dc.descriptionilustraciones, diagramas, fotografías
dc.description.abstractLa fractura de materiales de ingeniería es casi siempre un hecho indeseable por varias razones, tales como la seguridad de vidas humanas, pérdidas económicas y la interferencia con la disponibilidad de productos y servicios. La industria automotriz ha estado siempre a la vanguardia en investigación ya que el mercado cada vez es más competido y exige productos de confiabilidad y de bajo costo. Los fabricantes y usuarios de ballestas desean buen desempeño, durabilidad y una reducción en el peso ya que esto se refleja en el consumo de combustible, por lo cual es más competitivo fabricar ballestas que ofrezcan la mayor tolerancia al daño posible, y con una alta tenacidad de fractura se asegura una mayor vida útil de las ballestas ante la presencia de discontinuidades. / Abstract. This project evaluates the behavior of fracture toughness in specimens of AISISAE 5160H steel used in the manufacture of automotive leaf spring. Specimens from four suppliers were subjected to quenched and tempered from seven different temperatures. The specimens were precracking in fatigue machine and subject to fracture toughness test in SENB settings, creating fracture surfaces, which were classified and inspected macroscopically (to simple view and in stereoscopic) and microscopic (scanning electron microscope-SEM). The material was characterized by chemical analysis, hardness and metallography. Ruled in Standard E399-08 was selected the type of specimen, was determined the precracking assembly and the fracture toughness was calculated in terms of Jtotal and Jcritical. With the development of this project found that the tempered temperature influenced the fracture toughness and was evident that one of the providers had a strong performance at lower fracture toughness than the other three suppliers. (Texto tomado de la fuente)
dc.description.abstractThis project evaluates the behavior of fracture toughness in specimens of AISI- SAE 5160H steel used in the manufacture of automotive leaf spring. Specimens from four suppliers were subjected to quenched and tempered from seven different temperatures. The specimens were precracking in fatigue machine and subject to fracture toughness test in SENB settings, creating fracture surfaces, which were classified and inspected macroscopically (to simple view and in stereoscopic) and microscopic (scanning electron microscope-SEM). The material was characterized by chemical analysis, hardness and metallography. Ruled in Standard E399-08 was selected the type of specimen, was determined the precracking assembly and the fracture toughness was calculated in terms of J total and J critical. With the development of this project found that the tempered temperature influenced the fracture toughness and was evident that one of the providers had a strong performance at lower fracture toughness than the other three suppliers
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc53 Física / Physics
dc.subject.ddc62 Ingeniería y operaciones afines / Engineering
dc.titleCaracterización de la tenacidad de fractura bajo la norma ASTM E 399-08 (PROBETA SENB), en aceros AISI-SAE 5160 H, utilizado en fabricación de ballestas
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.identifier.eprintshttp://bdigital.unal.edu.co/5131/
dc.publisher.programBogotá - Ingeniería - Maestría en Ingeniería - Ingeniería Mecánica
dc.description.degreelevelMaestría
dc.description.degreenameMagíster en Ingeniería, Materiales y Procesos
dc.publisher.facultyFacultad de Ingeniería
dc.publisher.placeBogotá, Colombia
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relation.referencesMartínez Romero, Juan Carlos (2011) Caracterización de la tenacidad de fractura bajo la norma ASTM E 399-08 (PROBETA SENB), en aceros AISI-SAE 5160 H, utilizado en fabricación de ballestas. Maestría thesis, Universidad Nacional de Colombia.
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposalTE Resistencia a la Fractura
dc.subject.proposalAISI-SAE 5160H
dc.subject.proposalTemplado y Revenido
dc.subject.proposalASTM E399-08
dc.subject.proposalJ Integral / Fracture Toughness TE
dc.subject.proposalAISI-SAE 5160H
dc.subject.proposalQuenched and Tempered
dc.subject.proposalASTM E399-08
dc.subject.proposalJ Integral
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


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