Mostrar el registro sencillo del documento

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.contributor.advisorMuñoz Specht, Pablo
dc.contributor.advisorOrtiz Muñoz, Jenny Amanda
dc.contributor.authorBernal Riveros, Ingrid Carolina
dc.date.accessioned2023-12-06T17:26:42Z
dc.date.available2023-12-06T17:26:42Z
dc.date.issued2023-11-12
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85047
dc.description.abstractEste estudio exploratorio tuvo por objetivo analizar los efectos de la Intervención Relacional Basada en el Apego en modalidad virtual (IRBA virtual) en la sensibilidad de cuidado, las actitudes hacia el cuidado sensible y los comportamientos problemáticos en niños. Se utilizó un diseño preexperimental, específicamente un diseño de preprueba/posprueba con un grupo único compuesto por 12 díadas de cuidadoras principales y sus niños de 0 a 5 años. Las variables se evaluaron mediante el Q-Sort del comportamiento materno (MBQS), un cuestionario de autoinforme sobre actitudes hacia el cuidado sensible y la Lista de Verificación del Comportamiento Infantil (CBCL 1 1/2 - 5). Para el análisis de datos se empleó la prueba no paramétrica de Wilcoxon para muestras emparejadas, con un nivel de significancia de 0.05. Los resultados mostraron que no se encontraron diferencias estadísticamente significativas en los puntajes de sensibilidad del cuidador y las actitudes hacia el cuidado sensible antes y después de la intervención. Sin embargo, se observó un aumento en la frecuencia de descriptores de comportamientos sensibles en los cuidadores del grupo de muestra. Además, se encontraron diferencias estadísticamente significativas en las subescalas de Problemas de Sueño, Problemas de Atención, Otros Problemas y en la escala general de Externalización del CBCL, lo cual indica una mejora en los comportamientos de los niños participantes. En conclusión, la IRBA virtual tuvo un impacto en los comportamientos sensibles de los cuidadores y en los comportamientos problemáticos de los niños, lo que demuestra su potencial aplicabilidad en el contexto colombiano. (Texto tomado de la fuente)
dc.description.abstractThis exploratory study aimed to analyze the effects of Virtual Attachment-Based Relational Intervention (Online IRBA) on caregiving sensitivity, attitudes towards sensitive care, and problem behaviors in children. A pre-experimental design, specifically a pretest-posttest design with a single group, consisting of 12 primary caregivers and their children aged 0 to 5 years, was employed. Variables were measured using the Maternal Behavior Q-Sort (MBQS), a self-report questionnaire on attitudes towards sensitive care, and the Child Behavior Checklist (CBCL 1 1/2 - 5). Data analysis involved the use of the non-parametric Wilcoxon test for paired samples, with a significance level of 0.05. The results showed no statistically significant differences in caregiver sensitivity scores and attitudes towards sensitive care before and after the intervention. However, an increase in the frequency of descriptors of sensitive behaviors was observed in the caregivers of the sample group. Additionally, statistically significant differences were found in the Sleep Problems, Attention Problems, Other Problems subscales, and the overall Externalizing scale of the CBCL, indicating improvement in the behaviors of participating children. In conclusion, Virtual IRBA had an impact on caregivers' sensitive behaviors and children's problem behaviors, demonstrating its potential applicability in the Colombian context.
dc.format.extent112 páginas
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.ddc150 - Psicología::158 - Psicología aplicada
dc.titleLa Intervención relacional basada en el apego (IRBA) en formato virtual y la sensibilidad de cuidado. Un estudio exploratorio con primera infancia
dc.typeTrabajo de grado - Maestría
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.publisher.programBogotá - Ciencias Humanas - Maestría en Psicología
dc.description.degreelevelMaestría
dc.description.degreenameMagíster en Psicología
dc.identifier.instnameUniversidad Nacional de Colombia
dc.identifier.reponameRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.unal.edu.co/
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Humanas
dc.publisher.placeBogotá, Colombia
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.relation.referencesAchenbach, T.M., y Rescorla, L.A. (2000). Manual for the ASEBA preschool forms and profiles (vol. 30). Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth.
dc.relation.referencesAinsworth, M. S. (1969). Maternal sensitivity scales. The Baltimore Longitudinal Project Power 6, 1379-1388.
dc.relation.referencesAinsworth, M.., Bell, S., y Stayton, D. (1974). Infant-mother attachment and social development: Socialization as a product of reciprocal responsiveness to signals. In M. P. M. Richards (Ed.), The integration of a child into a social world (pp. 99–135).Cambridge University Press.
dc.relation.referencesAinsworth, M. y Bell, S. (1978) Apego, exploración y separación, ilustrados a través de la conducta de niños de un año en una situación extraña. Revista electrónica de investigación e innovación educativa, 1(1). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3011415.pdf
dc.relation.referencesAinsworth, M, Blehar, M., Waters, E., y Wall, S. (2015). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press.
dc.relation.referencesAlbores-Gallo, L., Hernández-Guzmán, L., Hasfura-Buenaga, C., y Navarro-Luna, E. (2016). Consistencia interna y validez de criterio de la versión mexicana del Child Behavior Checklist 1.5-5 (CBCL/1.5-5). Revista chilena de pediatría, 87(6), 455-462. https://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2016.05.009
dc.relation.referencesAldeas Infantiles SOS (2022). Estrategia Nacional Pedagógica y de Prevención del Castigo Físico, Los Tratos Crueles, Humillantes o Degradantes. Aldeas Infantiles SOS. https://www.aldeasinfantiles.org.co/blog/estrategia
dc.relation.referencesAmerican Psychological Association [APA]. (2013). Guidelines for the practice of telepsychology. The American Psychologist, 68(9), 791–800. www.apa.org%2fpractice%2fguidelines%2ftelepsychology&via=APA&text=Guidelines+for+the+practice+of+telepsyc
dc.relation.referencesArgüero-Fonseca, A., Cervantes-Luna, B., Martínez-Soto, J., de Santos-Ávila, F., Aguirre-Ojeda, D. P. ., Espinosa-Parra, I. M., y López Beltrán, I. (2021). Telepsicología en la pandemia Covid-19: Una revisión sistemática. Uaricha, Revista De Psicología, 18, 1–10. http://www.revistauaricha.umich.mx/ojs_uaricha/index.php/urp/article/view/357
dc.relation.referencesBakermans-Kranenburg, M. J., Van Ijzendoorn, M. H., y Juffer, F. (2003). Less is more: meta-analyses of sensitivity and attachment interventions in early childhood. Psychological bulletin, 129(2), 195. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.2.195
dc.relation.referencesBakermans-Kranenburg, M. J., y van IJzendoorn, M. H. (2003). Questionnaire concerning knowledge and attitudes towards parenting. [Unpublished manuscript], Leiden University, the Netherlands.
dc.relation.referencesBalldin, S., Fisher, P. A., y Wirtberg, I. (2018). Video Feedback Intervention With Children: A Systematic Review. Research on Social Work Practice, 28(6), 682–695. https://doi.org/10.1177/1049731516671809
dc.relation.referencesBaumel, A., Pawar, A., Kane, J. M., y Correll, C. U. (2016). Digital parent training for children with disruptive behaviors: Systematic review and meta-analysis of randomized trials. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 26(8), 740–749. https://doi.org/10.1089/cap.2016.0048
dc.relation.referencesBelsky J., y Fearon R. M. (2002). Infant mother attachment security, contextual risk, and early development: a moderational analysis. Developmental Psychopathology, 14, 293–310. https://doi.org/10.1017/s0954579402002067
dc.relation.referencesBelsky J., Fearon R. M., y Bell B. (2007) Parenting, attention and externalizing problems: testing mediation longitudinally, repeatedly and reciprocally. J Child Psychol Psychiatry. 48(12):1233-42. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01807.x.
dc.relation.referencesBelsky, J., y Fearon, R. (2008). Precursors of Attachment Security. En: Cassidy, J y Shaver, P (Eds.), Handbook of Attach- ment. Theory, research, and clinical applications (pp. 295-316). The Guilford Press.
dc.relation.referencesBernal, D. S., Contreras-Gonzalez, M. C., Contreras-Reyes, M. C., Sabogal, J. C., Bernal, I. C., Fajardo, I. V., Chaparro, M. C., Pamplona, L., y Morales, T. (2021). Manual IRBA online. Primera infancia: 0 a 5 años [Manuscrito no publicado]. Universidad Nacional de Colombia.
dc.relation.referencesBilgin, A., y Wolke, D. (2017). Development of comorbid crying, sleeping, feeding problems across infancy: Neurodevelopmental vulnerability and parenting. Early Human Development, 109, 37–43. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2017.04.002
dc.relation.referencesBlack, M., Walker, S., Fernald, L., Andersen, C., DiGirolamo, A., Lu, C., McCoy, D., Fink, G., Shawar Y., Shiffman, J., Devercelli, A., Wodon, Q., Vargas-Barón, E., Grantham-McGregor, S., y Lancet Early Childhood Development Series Steering Committee. (2017). Early childhood development coming of age: science through the life course. The Lancet, 389(10064), 77-90. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31389-7
dc.relation.referencesBooth, A. T., Macdonald, J. A., y Youssef, G. J. (2018). Contextual stress and maternal sensitivity: A meta-analytic review of stress associations with the Maternal Behavior Q-Sort in observational studies. Developmental Review, 48, 145–177. https://doi.org/10.1016/j.dr.2018.02.002
dc.relation.referencesBornstein, M. (1985). How infant and mother jointly contribute to developing cognitive competence in the child. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 82, 7470 –7473. https://doi.org/10.1073/pnas.82.21.7470
dc.relation.referencesBowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Ediciones Morata.
dc.relation.referencesBowlby, J. (1977) The making and breaking of affectional bonds. Actiology and psychopathology in the light of attachment theory. An expanded version of the Fifticth Maudsley Lecture, delivered before the Royal College of Psychiatrists , 19, november 1976. The British Journal of Psychiatry, 130 (3), 201-210.
dc.relation.referencesBowlby, J (1988/1995). Una base segura. Aplicaciones clínicas de una teoría del apego. Paidós.
dc.relation.referencesBretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental Psychology, 28(5), 759–775. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.759
dc.relation.referencesBretherton, I., y Munholland, K. (2008). Internal working models in attachment relationships: Elaborating a central construct of attachment theory. In Cassidy, J; Shaver, P. (Ed.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 3–19). Guilford Press.
dc.relation.referencesBronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.
dc.relation.referencesByng-Hall, J. (1995). Creating a secure family base: some implications of attachment theory for family therapy. Family Process 34, 45–58. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1995.00045.x
dc.relation.referencesCabas, C. (2020). Intervenciones en salud mental apoyadas en tecnologías: la telepsicología. En: P. Acero, K. Cabas, C. Caycedo, P. Figueroa, G. Patrick, G. y M. Martínez-Rudas (2020), Telepsicología. Sugerencias para la formación y el desempeño profesional responsable, (43-62). Ascofapsi.
dc.relation.referencesCallahan, K. L., Scaramella, L. V., Laird, R. D., y Sohr-Preston, S. L. (2011). Neighborhood disadvantage as a moderator of the association between harsh parenting and toddler-aged children's internalizing and externalizing problems. Journal of Family Psychology, 25(1), 68–76. https://doi.org/10.1037/a0022448
dc.relation.referencesCampbell, S. B., Matestic, P., von Stauffenberg, C., Mohan, R., Kirchner, T. (2007). Trajectories of Maternal Depressive Symptoms, Maternal Sensitivity, and Children's Functioning at School Entry. Developmental psychology, 43(5), 1202-1215. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.5.1202
dc.relation.referencesCarbonell, O (2013) La sensibilidad del cuidador y su importancia para promover un cuidado de calidad en la primera infancia [conferencia]. Ciencias Psicológicas 2013; VII (2): 201 - 207. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v7n2/v7n2a08.pdf
dc.relation.referencesCárcamo, R. A., Vermeer, H. J., van der Veer, R., y van IJzendoorn, M. H. (2015). Childcare in Mapuche and non-Mapuche families in Chile: The importance of socio-economic inequality. Journal of Child and Family Studies, 24(9), 2668–2679. https://doi.org/10.1007/s10826-014-0069-3
dc.relation.referencesCarroll, P (2022). Efectividad del Programa de Disciplina Positiva para Padres sobre el Estilo de Crianza y el Comportamiento Adaptativo del Niño. Psiquiatría infantil Hum Dev 53 , 1349–1358. https://doi.org/10.1007/s10578-021-01201-x
dc.relation.referencesCassidy, J., Jones, J. D., y Shaver, P. R. (2013). Contributions of attachment theory and research: A framework for future research, translation, and policy. Development and Psychopathology, 25(4 Pt 2), 1415–1434. https://doi.org/10.1017/S0954579413000692
dc.relation.referencesCastillo S., Sibaja D., Carpintero L., y Romero-Acosta K. (2015). Estudio de los estilos de crianza en niños, niñas y adolescentes en Colombia: un estado del arte. Búsqueda, 2(15), 64-70. https://doi.org/10.21892/01239813.97
dc.relation.referencesCastro, M. C., y Martini, H. A. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G* Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & sociedad, 5(2), 210-224. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006
dc.relation.referencesCicchetti, D., y Valentino, K. (2006). An Ecological-Transactional Perspective on Child Maltreatment: Failure of the Average Expectable Environment and Its Influence on Child Development. En Cicchetti, D y Cohen, D. Developmental psychopathology: Risk, disorder an adaptation (pp. 129-201). Wiley.
dc.relation.referencesCimino S., y Cerniglia L. (2022) The Effect of a Telehealth Intervention on Mother-Child's Feeding Interactions During the COVID-19 Pandemic. Psychology Research and Behavior Management. 1167–1175. https://doi.org/10.2147/PRBM.S364480.
dc.relation.referencesComisión Intersectorial de Primera Infancia (2018). De Cero a Siempre. Atención Integral a la Primera Infancia [boletín]. Comisión Intersectorial de Primera Infancia. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cero_a_siempre.pdf
dc.relation.referencesComisión Nacional de Regulación de Comunicaciones [CNRC], (2023, 17 de mayo). En 2022, Colombia alcanzó cerca de 50 millones de conexiones a Internet [Comunicado de prensa]. https://www.crcom.gov.co/es/noticias/comunicado-prensa/en-2022-colombia-alcanzo-cerca-50-millones-conexiones-internet#:~:text=El%20tr%C3%A1fico%20promedio%20por%20acceso,de%20910%20millones%20de%20GB.
dc.relation.referencesCongreso de la República de Colombia (2016, 02 de agosto). Ley 1804 de 2016 por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones Diario oficial No 549.953 https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/30021778
dc.relation.referencesCongreso de la República de Colombia (2021, 14 de mayo). Ley 2089 de 2021 por medio de la cual se prohíbe el uso del castigo físico, los tratos humillantes y degradantes o cualquier tipo de violencia cómo método de corrección contra los niños, niñas y adolescentes y se dictan otras disposiciones Diario oficial No 51.674. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/normatividad/ley_2089_del_14_de_mayo_de_2021.pdf
dc.relation.referencesCowan, P. A., Cowan, C. P., Pruett, M. K., y Pruett, K. (2019). Fathers’ and mothers’ attachment styles, couple conflict, parenting quality, and children’s behavior problems: An intervention test of mediation. Attachment & human development, 21(5), 532-550. https://doi.org/10.1080/14616734.2019.1582600
dc.relation.referencesCreswell, J. (2014). Research design: qualitative, quantitate, and mixed methods approaches (3.a ed.). SAGE Publications.
dc.relation.referencesCuartas, J., Beccassino, L., y Baker-Henningham, H. (2023). Integrando teoría, evidencia y contexto para informar el diseño de programas de prevención de violencia en la primera infancia. Centro de Estudios Sobre Seguridad Y Drogas (CESED), Facultad de Economía, Universidad de los Andes, Colombia. https://cesed.uniandes.edu.co/wp-content/uploads/2023/01/Programas-de-prevencion-de-violencia-en-la-primera-infancia.pdf
dc.relation.referencesDávila, Y. (2015). La influencia de la familia en el desarrollo del apego. Revista Anales (No. 57). pp. pp. 121-130. http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/22943/1/10.pdf
dc.relation.referencesDeans, C. (2018). Maternal sensitivity, its relationship with child outcomes, and interventions that address it: a systematic literature review. Early Child Development and Care.
dc.relation.referencesDe la Rosa, A. (2021). Telepsicología: beneficios en el proceso de intervención y consideraciones éticas. Revista de Divulgación Crisis y Retos en la Familia y Pareja, 3(1), 32-38. https://doi.org/10.22402/j.redes.unam.3.1.2021.370.32-38
dc.relation.referencesDemby, K. P., Riggs, S. A., y Kaminski, P. L. (2017). Attachment and family processes in children's psychological adjustment in middle childhood. Family Process, 56(1), 234-249. https://doi.org/10.1111/famp.12145
dc.relation.referencesDepartamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE] (2018). Grupos étnicos - Información técnica. Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/grupos-etnicos/informacion-tecnica
dc.relation.referencesDepartamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE] (2022). Análisis de las clases sociales en las 23 ciudades y áreas metropolitanas de Colombia 2019-2021. Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2021/analisis_clases_sociales_23_ciudades.pdf
dc.relation.referencesDi Bartolo, I. (2016). El Apego: cómo nuestros vínculos nos hacen quienes somos. Lugar Editorial.
dc.relation.referencesDíaz, C. (2021) Relación entre estilos de crianza y conductas disruptivas en niños de tres a cinco años [Trabajo de grado de Maestría, Fundación Universitaria Konrad Lorenz]. Repositorio Digital Konrad Lorenz. https://repositorio.konradlorenz.edu.co/handle/001/4586
dc.relation.referencesDozier, M., Peloso, E., Lindhiem, O., Gordon, M. K., Manni, M., Sepulveda, S., Ackerman, J., Bernier, A., y Levine, S. (2006). Developing Evidence-Based Interventions for Foster Children: An Example of a Randomized Clinical Trial with Infants and Toddlers. Journal of Social Issues, 62(4), 767–785. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.2006.00486.x
dc.relation.referencesEgede, L., Frueh., Richardson, L., Acierno, R., Mauldin, P., Knapp, R. y Lejuez C. (2009). Rationale and design: telepsychology service delivery for depressed elderly veterans. Trials, 10 (22), https://doi.org/10.1186/1745-6215-10-22
dc.relation.referencesFarkas, C., y Rodríguez, K. (2017). Percepción materna del desarrollo socioemocional infantil: relación con temperamento infantil y sensibilidad materna. Acta de investigación psicológica, 7(2), 2735-2746. https://www.redalyc.org/pdf/3589/358953728011.pdf
dc.relation.referencesJuffer, F., Struis, E., Werner, C., y Bakermans-Kranenburg, M. J. (2017). Effective preventive interventions to support parents of young children: Illustrations from the Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD). Journal of Prevention & Intervention in the Community, 45(3), 202–214. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198128
dc.relation.referencesField, A (2005). Effect Sizes. Research Methods 2. http://discoveringstatistics.com/docs/effectsizes.pdf
dc.relation.referencesField, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed). Sage Publications.
dc.relation.referencesFlink, I. J. E., Restrepo, M. H., Blanco, D. P., Ortegon, M. M., Enriquez, C. L., Beirens, T. M. J., y Raat, H. (2013). Mental health of internally displaced preschool children: A cross-sectional study conducted in Bogotá, Colombia. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 48(6), 917-926. https://doi.org/10.1007/s00127-012-0611-9
dc.relation.referencesFlorean, I. S., Dobrean, A., Păsărelu, C. R., Georgescu, R. D., y Milea, I. (2020). The Efficacy of Internet-Based Parenting Programs for Children and Adolescents with Behavior Problems: A Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. Clinical Child and Family Psychology Review. https://doi.org/10.1007/s10567-020-00326-0
dc.relation.referencesFlujas-Contreras, J. M., García-Palacios, A., y Gómez, I. (2019). Technology-based parenting interventions for children’s physical and psychological health: a systematic review and meta-analysis. Psychological Medicine, 49(11), 1787–1798. https://doi.org/10.1017/S0033291719000692
dc.relation.referencesFonagy, P., y Target, M. (1997). Attachment and reflective function: Their role in self-organization. Development and Psychopathology, 9(04). https://doi.org/10.1017/s095457949700139
dc.relation.referencesFonagy P y Target M (2005). Bridging the transmission gap: An end to an important mystery of attachment research? Commentary. Attachment & Human Development, 7(3), 333 – 343. https://doi.org/10.1080/14616730500269278
dc.relation.referencesFourment K, Espinoza C, Ribeiro ACL, Mesman J. (2022) Latin American Attachment studies: A narrative review. Infant Ment Health, 43(4):653-676. https://doi.org/ 10.1002/imhj.21995
dc.relation.referencesFraley, R. C., Roisman, G. I., y Haltigan, J. D. (2013). The legacy of early experiences in development: Formalizing alternative models of how early experiences are carried forward over time. Developmental Psychology, 49(1), 109–126. https://doi.org/10.1037/a0027852.
dc.relation.referencesFukkink R. G. (2008). Video feedback in widescreen: A meta-analysis of family programs. Clinical Psychology Review, 28, 904–916. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.01.003
dc.relation.referencesGadsden, V. L., Ford, M., y Breiner, H. (2016). Parenting matters: Supporting parents of children ages 0–8. THE NATIONAL ACADEMIES PRESS. https://doi.org/10.17226/21868
dc.relation.referencesGarcía, V. (2021). Estudio exploratorio de la supresión de la onda mu de una cuidadora, en el marco del pilotaje de la intervención relacional basada en el apego. [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/82235
dc.relation.referencesGarrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud [Attachment, emotion and emotional regulation. Implications for health]. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3), 493–507.
dc.relation.referencesGershoff, E. (2002). Corporal punishment by parents and associated child behaviors and experiences: A meta-analytic and theoretical review. Psychological Bulletin, 128(4), 539–579. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.4.539.
dc.relation.referencesGershoff, E. T., y Grogan-Kaylor, A. (2016). Spanking and child outcomes: Old controversies and new meta-analyses. Journal of Family Psychology, 30(4), 453–469. https://doi.org/10.1037/fam0000191
dc.relation.referencesGómez, E., Muñoz, M., y Santelices, M. (2008). Efectividad de las intervenciones en apego con infancia vulnerada y en riesgo social: un desafío prioritario para Chile. Terapia psicológica, 26(2), 241-251. https://doi.org/10.4067/S0718-48082008000200010
dc.relation.referencesGómez, S. (1988). Maltrato infantil: Un problema multifacético. Revista Latinoamericana de Psicología, 20 (2), 149-155-161. https://www.redalyc.org/pdf/805/80520201.pdf
dc.relation.referencesGregory, M., Kannis‐Dymand, L., y Sharman, R. (2020). A review of attachment‐based parenting interventions: Recent advances and future considerations. Australian Journal of Psychology, 72(2), 109–122. https://doi.org/10.1111/ajpy.12270
dc.relation.referencesGroeneveld, M. G., Vermeer, H. J., van IJzendoorn, M. H., y Linting, M. (2011). Enhancing home-based child care quality through video-feedback intervention: A randomized controlled trial. Journal of Family Psychology, 25(1), 86–96. https://doi.org/10.1037/a0022451
dc.relation.referencesGroh, A. M., Fearon, R. P., van IJzendoorn, M. H., Bakermans‐Kranenburg, M. J., y Roisman, G. I. (2017). Attachment in the early life course: Meta‐analytic evidence for its role in socioemotional development. Child Development Perspectives, 11(1), 70-76. https://doi.org/10.1111/cdep.12213
dc.relation.referencesGuerra, M., León, A., González, M., Carbonell, O., Ortiz J., Nieto, C. (2023, 31 de mayo). Predictores del uso y de las creencias favorables hacia el castigo físico en Colombia [ponencia]. 2° Encuentro Internacional de Prevención del Castigo Físico, Tratos Crueles, Humillantes y Degradantes. Bogotá, Colombia. https://alianzaporlaninez.org.co/event/2-encuentro-internacional-de-prevencion-del-castigo-fisico/
dc.relation.referencesHeilmann, A., Mehay, A., Watt, R. G., Kelly, Y., Durrant, J. E., van Turnhout, J., y Gershoff, E. T. (2021). Physical punishment and child outcomes: a narrative review of prospective studies. The Lancet, 398(10297), 355–364. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(21)00582-1
dc.relation.referencesHernandez-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.
dc.relation.referencesInstituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses [INMLCF]. (2023). Boletines estadísticos Niños, Niñas y Adolescentes 2023. Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses [INMLCF]. [https://www.medicinalegal.gov.co/cifras-estadisticas/boletines-estadisticos-nna]
dc.relation.referencesJuffer, F., Hoksbergen, R. A. C., Riksen-Walraven, J. M. A., y Kohnstamm, G. A. (1997). Early intervention in adoptive families: Supporting maternal sensitive responsiveness, infant–mother attachment, and infant competence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 1039 –1050. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.tb01620.x
dc.relation.referencesJuffer, F., van IJzendoorn, M. H., y Bakermans-Kranenburg, M. J. (2008). Supporting adoptive families with video-feedback intervention. In Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M., y van Ijzendoorn, M. (Eds.). Promoting positive parenting: An attachment based intervention. Taylor y Francis. New York.
dc.relation.referencesKatz, C., Priolo Filho, S. R., Korbin, J., Bérubé, A., Fouche, A., Haffejee, S., ... y Varela, N. (2020). Child maltreatment in the time of the COVID-19 pandemic: A proposed global framework on research, policy and practice. Child Abuse & Neglect, 116, 104824. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104824
dc.relation.referencesKatz, I., Katz, C., Andresen, S., B´erub´e, A., Collin-Vezina, D., Fallon, B., Fouch´e, A., Haffejee, S., Masrawa, N., Mu˜noz, P., Priolo Gilho, S. R., Tarabulsy, G., Truter, E., Varela, N., y Wekerle, C. (2021). Child maltreatment reports and child protection service responses during CoViD-19: Knowledge exchange among Australia, Brazil, Canada, Colombia, Germany, Israel, and South Africa. Child Abuse & Neglect, 116(2), Article 105078. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105078
dc.relation.referencesKatz, I., Priolo-Filho, S., Katz, C., Andresen, S., Bérubé, A., Cohen, N., ... y Yamaoka, Y. (2022). One year into COVID-19: What have we learned about child maltreatment reports and child protective service responses?. Child Abuse & Neglect, 130, 105473. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105473
dc.relation.referencesKohlhoff J, Lieneman C, Cibralic S, Traynor N y McNeil CB (2022). Attachment-Based Parenting Interventions and Evidence of Changes in Toddler Attachment Patterns: An Overview. Clin Child Fam Psychol Rev 25, 737–753 . https://doi.org/10.1007/s10567-022-00405-4
dc.relation.referencesLaganière C, Gaudreau H, Pokhvisneva I, Atkinson L, Meaney M, Pennestri MH. (2018). Maternal characteristics and behavioural/emotional problems in preschoolers: how they relate to sleep rhythmic movements at sleep onset. Journal of Sleep Research. https://doi.org/10.1111/jsr.12707
dc.relation.referencesLandry, S. H., Smith, K. E., y Swank, P. R. (2006). Responsive parenting: Establishing early foundations for social, communication, and independent problem-solving skills. Developmental Psychology, 42(4), 627–642. https://doi.org/10.1037/0012-1649.42.4.627
dc.relation.referencesLecannelier, F., Pérez, J. C., Groissman, S., Gallardo, D., Bardet, A. M., Bascuñan, A. y Rodríguez, J. (2014). Validación del Inventario de Conductas Infantiles para niños de entre 1/2-5 años (CBCL 1//-5) en la Ciudad de Santiago de Chile. Universitas Psychologica, 13(2), 491-500. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-2.vici
dc.relation.referencesLetourneau, N., Tryphonopoulos, P., Giesbrecht, G., Dennis, C. L., Bhogal, S., y Watson, B. (2015). Narrative and meta-analytic review of interventions aiming to improve maternal–child attachment security. Infant Mental Health Journal, 36(4), 366–387. https://doi.org/10.1002/imhj.21525.
dc.relation.referencesMarshall, C., Langevin, R., y Cabecinha-Alati, S. (2022). Victim-to-Victim Intergenerational Cycles of Child Maltreatment: A Systematic Scoping Review of Theoretical Frameworks. International Journal of Child and Adolescent Resilience, 9(1), 95-115. https://doi.org/10.54488/ijcar.2022.283
dc.relation.referencesMartínez, R., Tuya, L., Martínez. M., Pérez, A., y Cánovas, A. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 0-0. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2009000200017
dc.relation.referencesMenashe-Grinberg, A., Shneor, S., Meiri, G., y Atzaba-Poria, N. (2021). Improving the parent–child relationship and child adjustment through parental reflective functioning group intervention. Attachment & Human Development, 1–21. https://doi.org/10.1080/14616734.2021.1919159
dc.relation.referencesMesman, J., van IJzendoorn, M. H., y Bakermans‐Kranenburg, M. J. (2012). Unequal in opportunity, equal in process: Parental sensitivity promotes positive child development in ethnic minority families. Child Development Perspectives, 6(3), 239–250. https://doi.org/10.1111/j.1750-8606.2011.00223.x
dc.relation.referencesMinisterio de Salud y Protección Social [MinSalud] (2016). Encuesta Nacional de Salud Mental 2015. Ministerio de Salud y Protección Social [MinSalud]. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/encuesta-nacional-salud-mental-ensm-2015.zip
dc.relation.referencesMiragoli, S., Balzarotti, S., Camisasca, E., y Di Blasio, P. (2018). Parents’ perception of child behavior, parenting stress, and child abuse potential: Individual and partner influences. Child Abuse and Neglect, 84(March), 146–156. https://doi.org/10.1016/j. chiabu.2018.07.034
dc.relation.referencesMorales, T (2021). La Intervención Relacional Basada en el Apego (IRBA) en formato virtual. Un estudio exploratorio con primera infancia. [Trabajo de grado de maestría, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/81909
dc.relation.referencesMoss, E., Dubois-Comtois, K., Cyr, C., Tarabulsy, G., St-Laurent, D., y Bernier, A. (2011). Efficacy of a home-visiting intervention aimed at improving maternal sensitivity, child attachment, and behavioral outcomes for maltreated children: A randomized control trial. Development and Psychopathology, 23(1), 195-210. https://doi.org/10.1017/S0954579410000738
dc.relation.referencesMoss, E., Tarabulsy, G. M., St-Georges, R., Dubois-Comtois, K., Cyr, C., Bernier, A., … Lecompte, V. (2014). Video-feedback intervention with maltreating parents and their children: program implementation and case study. Attachment & Human Development, 16(4), 329–342. https://doi.org/10.1080/14616734.2014.912486
dc.relation.referencesMountain, G., Cahill, J., y Thorpe, H. (2017). Sensitivity and attachment interventions in early childhood: A systematic review and meta-analysis. Infant Behavior and Development, 46, 14–32. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2016.10.006
dc.relation.referencesNóblega, M., Bárrig, P., y Fourment, K. (2019). Cuidado Materno y Seguridad del Apego del niño preescolar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 35. https://doi.org/10.1590/0102.3772e3534
dc.relation.referencesOrtiz, J. A. (2016). Adaptación y evaluación de efectos de la intervención con video-feedback para la promoción del cuidado de calidad en la educación inicial. [Tesis de doctorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul] LUME Repositorio digital. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/157460
dc.relation.referencesParedes, M (2020). Evaluación del proceso de la Intervención Relacional basada en el apego a través del análisis de dos casos. [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/76040
dc.relation.referencesPérez, C., Simó, S., DOcón, A., y Palau, P. (2016). Una aproximación a la Sintomatología Psicosomática en la primera infancia: el efecto de la Sensibilidad Materna. Revista Psicopatología y salud mental de niño y del adolescente. 27, 9-17. https://www.fundacioorienta.com/wp-content/uploads/2019/02/Perez-C-R27.pdf
dc.relation.referencesPhilbrook, L. E., Teti, D. M. (2016). Bidirectional associations between bedtime parenting and infant sleep: Parenting quality, parenting practices, and their interaction. Journal of Family Psychology, 30(4), 431–441. https://doi.org/10.1037/fam0000198
dc.relation.referencesPinquart, M. (2021). Cultural differences in the association of harsh parenting with internalizing and externalizing symptoms: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 30(12), 2938–2951. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02113-z
dc.relation.referencesPosada, G., Jacobs, A., Carbonell, O. A., Alzate, G., Bustamante, M. R., y Arenas, A. (1999). Maternal care and attachment security in ordinary and emergency contexts. Developmental Psychology, 35(6), 1379–1388. https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.6.1379
dc.relation.referencesPosada, G., Carbonell, O. A., Alzate, G., y Plata, S. J. (2004). Through Colombian Lenses: Ethnographic and Conventional Analyses of Maternal Care and Their Associations With Secure Base Behavior. Developmental Psychology, 40(4), 508–518. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.4.508
dc.relation.referencesPosada, G., Watters, E. (2014). El sistema de comportamiento de cuidado: sensibilidad y apoyo de base segura. En Torres, B., Causadias, J., Posada, G. (Eds). La teoría del apego: investigación y aplicaciones clínicas, pp 75-98. Psimática Editorial, SL.
dc.relation.referencesPosada, G., Carbonell, O.A., Plata, S., Pérez, J., Peña., O. (2014). El Q-Sort del apego: una herramienta para evaluar la seguridad emocional en las relaciones de apego. En B. Torres Gómez de Cádiz, JM Causadias y G. Posada (eds.) La teoría del apego: investigación y aplicaciones clínicas, pp 151-176. Psimática Editorial, SL.
dc.relation.referencesPosada, G., Trumbell, J., Noblega, M., Plata, S., Peña, P., Carbonell, O. A., y Lu, T. (2016). Maternal sensitivity and child secure base use in early childhood: Studies in different cultural contexts. Child Development, 87(1), 297-311. https://doi.org/10.1111/cdev.12454
dc.relation.referencesPulido, S., Castro-Osorio, J., Peña, M., y Ariza-Ramírez, D. P. (2013). Pautas, creencias y prácticas de crianza relacionadas con el castigo y su transmisión generacional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 245-259. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a17.pdf
dc.relation.referencesRaby, K., Roisman, G., Fraley, R., Simpson, J. (2014) The enduring predictive significance of early maternal sensitivity: social and academic competence through age 32 years. Child Dev. 86(3):695-708. https://doi.org/ 10.1111/cdev.12325.
dc.relation.referencesRanson, K. E., y Urichuk, L. J. (2008). The effect of parent-child attachment relationships on child biopsychosocial outcomes: A review. Early Child Development and Care, 178(2), 129–152. https://doi.org/10.1080/03004430600685282
dc.relation.referencesRees, C., y Maclaine, E. (2015). A systematic review of videoconference-delivered psychological treatment of anxiety disorders. Australian Psychologist Society, 50, 259-264. https://doi.org/10.1111/ap.12122
dc.relation.referencesRescorla, L., Ivanova, M. Y., Achenbach, T. M., Begovac, I., Chahed, M., Drugli, M. B., ... y Zhang, E. Y. (2012). International epidemiology of child and adolescent psychopathology II: integration and applications of dimensional findings from 44 societies. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51(12), 1273-1283. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.09.012
dc.relation.referencesRincón, C., Varela, N. (2022). La intervención relacional basada en el apego. Fundamentos y métodos adaptados al contexto colombiano para la prevención del maltrato infantil (1ra Ed). Universidad Externado de Colombia.
dc.relation.referencesRothbaum, F., y Weisz, J. R. (1994). Parental caregiving and child externalizing behavior in nonclinical samples: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 116, 55–74. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116 .1.55
dc.relation.referencesSabogal, J (2023). Sistematización de la experiencia de Intervención Relacional Basada en el Apego (IRBA) para niños entre 6 y 12 años en la ciudad de Bogotá, Colombia. [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/83871
dc.relation.referencesSalinas-Quiroz, F, De Castro, F, Morales-Carmona, F, Carbonell , O, Juárez-Hernández , M, Posada , G (2015). Educación Inicial de Base Segura: Indicador de la calidad educativa para la primera infancia. Psicología Iberoamericana, 23(1),75-82. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=133944230009
dc.relation.referencesSalinas-Quiroz, F. y Posada, G. (2015). MBQS: Método de evaluación para intervenciones en apego dirigidas a primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), pp. 1051-1063. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v13n2/v13n2a36.pdf
dc.relation.referencesSchoemaker, N. K., Juffer, F., Rippe, R. C., Vermeer, H. J., Stoltenborgh, M., Jagersma, G. J., Maras, A., y Alink, L. R. (2020). Positive parenting in foster care: Testing the effectiveness of a video-feedback intervention program on foster parents’ behavior and attitudes. Children and Youth Services Review, 110, 104779. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104779
dc.relation.referencesShin, H., Park, Y. J., Ryu, H., y Seomun, G. A. (2008). Maternal sensitivity: A concept analysis. Journal of advanced nursing, 64(3), 304-314. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2008.04814.x
dc.relation.referencesSilva, P. (2013). Sensibilidad materna y su asociación con el desarrollo infantil temprano. Estudio exploratorio en díadas madre-bebé en contexto natural [Memorias de congreso]. En V Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XX Jornadas de Investigación Noveno Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires, Argentina.
dc.relation.referencesSilva, P., Cambón, V., y Salinas-Quiroz, F. (2017) Educación inicial de base segura. Estudio transcultural. En Esther Angeriz, E., Carbajal, S., y de León, D. Educación y Psicología en el siglo XXI, Vol 35 (pp 35-48). Ediciones Universitarias, Unidad de Comunicación de la Universidad de la República.
dc.relation.referencesSpencer, C. M., Topham, G. L., y King, E. L. (2020). Do online parenting programs create change?: A meta-analysis. Journal of Family Psychology, 34(3), 364–374. https://doi.org/10.1037/fam0000605
dc.relation.referencesSroufe, A, Szteren, L, Causadias, J, (2014). El apego cómo un sistema dinámico: fundamentos de la teoría del apego. En Torres, B., Causadias, J., Posada, G. (Eds). La teoría del apego: investigación y aplicaciones clínicas, pp 20-40. Psimática Editorial, SL.
dc.relation.referencesSteele, M., Steele, H., Bate, J., Knafo, H., Kinsey, M., Bonuck, K., Meisner, P., y Murphy, A. (2014). Looking from the outside in: The use of video in attachment-based interventions. Attachment & Human Development, 16(4), 402–415. https://doi.org/10.1080/14616734.2014.912491
dc.relation.referencesSusman-Stillman, A., Pleuss, J., y Englund, M. M. (2013). Attitudes and beliefs of family- and center-based child care providers predict differences in caregiving behavior over time. Early Childhood Research Quarterly, 28(4), 905–917. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2013.04.003
dc.relation.referencesTarabulsy, G. M., Pascuzzo, K., Moss, E., St-Laurent, D., Bernier, A., Cyr, C., y Dubois-Comtois, K. (2008). Attachment-based intervention for maltreating families. American Journal of Orthopsychiatry, 78(3), 322–332. https://doi.org/10.1037/a0014070
dc.relation.referencesTarabulsy, G., Dubois-Comtois, K., Baudry, C., Moss, E., Roberge, A., Savage, L.-E., Cyr, C., St-Laurent, D., Bernier, A. (2018). A case study illustrating the use of an attachment video-feedback intervention strategy. Journal of Clinical Psychology, 74(8), 1358–1369. https://doi.org/10.1002/jclp.22646
dc.relation.referencesTarabulsy, G. (2019). Prólogo. En Rincón, C., y Varela, N. La intervención relacional basada en el apego. Fundamentos y métodos adaptados al contexto colombiano para la prevención del maltrato infantil (1ra Ed). Universidad Externado de Colombia.
dc.relation.referencesThomas, J. C., Letourneau, N., Campbell, T. S., Tomfohr-Madsen, L., Giesbrecht, G. F., y APrON Study Team. (2017). Developmental origins of infant emotion regulation: Mediation by temperamental negativity and moderation by maternal sensitivity. Developmental Psychology, 53(4), 611–628. https://doi.org/10.1037/dev0000279
dc.relation.referencesThongseiratch, T., Leijten, P., y Melendez-Torres, G. J. (2020). Online parent programs for children’s behavioral problems: a meta-analytic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(11):1555-1568. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01472-0
dc.relation.referencesTikotzky, L. (2017). Parenting and sleep in early childhood. Current Opinion in Psychology, 15, 118–124. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.02.016
dc.relation.referencesTorres, A., Suarez, A., Álvarez, M., Padilla, S., Rodríguez, E., y Rodrigo, M. J. (2015). Apoyo parental online. En López, MJ., Máiquez, M., Martín, J., Byrne, S., y Rodríguez, B. Manual práctico en parentalidad positiva, pp 245-263.
dc.relation.referencesTrejos-Gil, C. A., Castro Escobar, H. Y., y Amador Sánchez, O. A. (2020). Indicador de Medición en Psicología online en América Latina en tiempos de pandemia. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 457–476. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1485
dc.relation.referencesUnicef, (2017). La violencia en la primera infancia. Marco Regional de UNICEF para América Latina y el Caribe. ISBN: 978-92-806-4908-6
dc.relation.referencesValentino, K. (2017). Relational interventions for maltreated children. Child Development, 88(2), 359–367. https://doi.org/10.1111/cdev.12735
dc.relation.referencesValle, M.V., Zamora, E.V. (2021). El uso de las medidas de auto-informe: Ventajas y limitaciones en la investigación en Psicología. Revista Alternativas en Psicología 47, 22–35. https://www.alternativas.me/attachments/article/264/El%20uso%20de%20las%20medidas%20de%20auto-informe.pdf
dc.relation.referencesVan der Voort, A., Juffer, F., y J. Bakermans-Kranenburg, M. (2014). Sensitive parenting is the foundation for secure attachment relationships and positive social-emotional development of children. Journal of Children’s Services, 9(2), 165–176. https://doi.org/10.1108/jcs-12-2013-0038
dc.relation.referencesVan Zeijl, J., Mesman, J., Van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Juffer, F., Stolk, M. N., Koot, H. M., y Alink, L. R. A. (2006). Attachment-based intervention for enhancing sensitive discipline in mothers of 1- to 3-year-old children at risk for externalizing behavior problems: A randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(6), 994–1005. https://doi.org/10.1037/0022-006X.74.6.994
dc.relation.referencesVarela, R. E., Vernberg, E. M., Sanchez-Sosa, J. J., Riveros, A., Mitchell, M., y Mashunkashey, J. (2004). Parenting Style of Mexican, Mexican American, and Caucasian-Non-Hispanic Families: Social Context and Cultural Influences. Journal of Family Psychology, 18(4), 651–657. https://doi.org/10.1037/0893-3200.18.4.651
dc.relation.referencesVenancio, S. I. (2020). ¿ Por qué invertir en la primera infancia?. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 28. https://www.scielo.br/j/rlae/a/bv5zZdjNh79spvnL9H7jkLm/?lang=es&format=pdf
dc.relation.referencesVisser, L. N., van der Put, C. E., y Assink, M. (2022). The association between school corporal punishment and child developmental outcomes: a meta-analytic review. Children, 9(3), 383. https://www.mdpi.com/2227-9067/9/3/383
dc.relation.referencesWaters, E., Kondo-Ikemura, K., Posada, G., Richters, J. E., Gunnar, M., y Sroufe, L. (1991). Learning to love: Milestones and mechanisms. In The Minnesota symposia on child psychology (Vol. 23, pp. 217-255). Hillsdale, Erlbaum.
dc.relation.referencesWaters, E. (1995). The Attachment Q-Set (version 3). En Waters, E., Vaughn, B., Posada, G., y Kondo-Ikemura, K. (Eds.), Caregiving, cultural and cognitive perspectives on secure-base behavior and working models: New growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 60(2-3), 247-254.
dc.relation.referencesWerner, C. D., Vermeer, H. J., Linting, M., y Van IJzendoorn, M. H. (2018). Video-feedback intervention in center-based child care: A randomized controlled trial. Early Childhood Research Quarterly, 42, 93–104. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.07.005
dc.relation.referencesWoodhouse, S. S. (2018). Attachment-based interventions for families with young children. Journal of Clinical Psychology, 74(8), 1296–1299. https://doi.org/10.1002/jclp.22640 10.1002/jclp.22640
dc.relation.referencesYuen, E., Herbert, J., Forman, E., Goetter, E., Juarascio, A., Rabin, S., (…), Bouchard, S. (2013). Acceptance based behavior therapy for social anxiety disorder through videoconferencing. Journal of Anxiety Disorders, 27, 389–397. https://doi.org/10.1016/j.janxdis .2013.03.002
dc.relation.referencesZamora-Rondón, D. C., Suárez-Acevedo, D. y Bernal-Acevedo, O. (2019). Analysis of needs and use of mental healthcare services in Colombia. Revista de Salud Pública, 21(2), 175–180. https://doi.org/10.15446/rsap.v21n2.71638
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.lembEtnolopsicología
dc.subject.lembEthnopsychology
dc.subject.lembAfecto (psicología)
dc.subject.lembAffect (Psychology)
dc.subject.lembInteracción social en niños
dc.subject.lembAffect (Psychology)
dc.subject.proposalIntervención Relacional Basada en el Apego
dc.subject.proposalTeoría del apego
dc.subject.proposalSensibilidad materna
dc.subject.proposalConducta Infantil
dc.subject.proposalIntervenciones virtuales
dc.subject.proposalAttachment-Based Relational Intervention
dc.subject.proposalAttachment theory
dc.subject.proposalMaternal sensitivity
dc.subject.proposalChild behavior
dc.subject.proposalOnline interventions
dc.title.translatedThe Attachment-based relational intervention in online format and care sensitivity: An exploratory study with early childhood
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TM
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dcterms.audience.professionaldevelopmentConsejeros
dcterms.audience.professionaldevelopmentEstudiantes
dcterms.audience.professionaldevelopmentGrupos comunitarios
dcterms.audience.professionaldevelopmentInvestigadores
dcterms.audience.professionaldevelopmentMedios de comunicación
dcterms.audience.professionaldevelopmentPadres y familias
dcterms.audience.professionaldevelopmentPúblico general
dcterms.audience.professionaldevelopmentReceptores de fondos federales y solicitantes
dcterms.audience.professionaldevelopmentResponsables políticos


Archivos en el documento

Thumbnail

Este documento aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del documento

Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalEsta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.Este documento ha sido depositado por parte de el(los) autor(es) bajo la siguiente constancia de depósito