Espacialidad, devenires y rizomas. La obra novelística de Mario Mendoza
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2012Metadata
Show full item recordSummary
La propuesta literaria implícita en la obra novelística del escritor bogotano Mario Mendoza es interesante. Por ello, en este trabajo se encuentran tres aspectos desde los cuales se analizan sus novelas a la luz de algunos conceptos planteados por Gilles Deleuze y Félix Guattari en Mil Mesetas. De esta manera se relaciona el concepto de rizoma con los intertextos usados por el escritor en las novelas; los conceptos de multiplicidad, devenir y puntos de fuga con algunos de los personajes y finalmente el espacio liso y espacio estriado relacionado no solo con los desplazamientos sino también con la crítica a diversas instituciones estatales. Entonces, la obra novelística del escritor conforma un rizoma yaporta una cartografía urbana importante: la transición de la ciudad del siglo XX al siglo XXI. / Abstract: The literary purpose in Mario Mendoza novel-writing is interesting. For this reason in this work there are three important aspects to analyze his novels since the concepts of Gilles Deleuze and Felix Guattari in A Thousand Plateaus. In this order, the rhizome concept is related with the intertexts used by the writer in his novels; the multiplicity, devenir and flight points related with some characters of his novels and finally the smooth space and the fluted space related with the displacements and the critique to many state institutions. Then, the novel-writing of this writer is a rhizome that contributes an important map about the city: the transition of the city since the 20th century to the 21st century.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit