El crimen en la novela negra latinoamericana: Abril rojo, Scorpio city y Plata quemada. Fascinación o memoria
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
En la tesis se estudia la estructura del crimen en la novela negra latinoamericana, de manera específica en las tres novelas que constituyen su corpus de estudio Abril rojo del peruano Santiago Roncangliolo, Scorpio City del colombiano Mario Mendoza y Plata quemada de Ricardo Piglia, de Argentina. El cuerpo del trabajo establece una secuencia crítica de la siguiente manera: primero se hace un recuento de la producción crítica reciente que da cuenta de la explosión y singularidad de la escritura de novela negra en América Latina en las décadas recientes, marcando la condición contemporánea de esta apropiación y desarrollo de este tipo de novelas. Posteriormente se postulan las claves de su análisis y se desarrollan cuatro capítulos: el crimen como eje estructurante de las novelas estudiadas, el control sobre los cuerpos como aspecto temático fundamental, el problema del complot como forma de control por parte de los Estados criminales y finalmente se presenta una evaluación del sentido de la novela negra y de lo que podría provocar en el lector, en una dicotomía marcada como fascinación o memoria, en la cual se precisa que las novelas Abril rojo,Scorpio CityyPlata quemada son relatos proponen un ejercicio de memoria sobre pasados con deudas con la justicia y la verdad, a través de la construcción de ficciones.Summary
Abstract. This master’s thesis studies the structure of crime in Latin American hardboiled fiction genre; specifically, in the three novels which form the corpus of this research, Abril Rojo by the Peruvian Santiago Roncangliolo,Scorpio Cit yby the Colombian Mario Mendoza and Plata Quemada by the Argentinian Ricardo Piglia. This research establishes the following critical sequence: first, an acknowledgment of recent critical production that gives an account of the incensement and uniqueness of the writing of hardboiled fiction genre in Latin America in recent decades, stressing the contemporary condition of this appropriation and the development of such novels. Subsequently, keys to the analysis are introduced and they are presented in four chapters: A) the crime as the structural axis of the studied novels, B) The control over the corpses as a thematic key aspect, C) the problem with the plot as a form of control by the State authorities and the criminal State and D) finally, it is presented an evaluation of the meaning of the hardboiled fiction and what it might evoke in the readership, a dichotomy marked as fascination or memory. In which is necessary to note that the novels Abril rojo, Scorpio Ci y and Plata quemada are stories that propose a memory exercise on past debts with justice and truth, through construction of fictional stories in which are proposed images from the past for the construction of current and future stories.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit