La justificación estética del mal en el joven nietzsche
Archivos
Autores
Meléndez, Germán
Director
Tipo de contenido
Artículo de revista
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2001
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Esta artículo se propone un esclarecimiento de los planteamientos centrales de El nacimiento de la tragedia de Nietzsche. Se esclarece, por una parte, en qué consisten los impulsos artísticos designados como "lo apolíneo" y "lo dionisíaco" con miras a comprender la relación de mutua intensificación que, según su autor, ha de regir entre dichos impulsos como condición para que una cultura alcance su ápice. Se exponen, asimismo, dos formas como Nietzsche cree lograr una justificación del mal (tarea de una teodicea filosófica) como justificación estética: una justificación de la destrucción como (y sólo como) contrapartida necesaria del placer de crear, y una justificación del engaño como lo que hace posible el placer propio de toda contemplación de lo bello.
This paper seeks an elucidation of the central tenets of Nietzsche's The Birth of Tragedy. On the one hand, it clarifies the artistic impulses referred to as "the Apollinean" and "the Dionysian", aiming thus at understanding the mutual reinforcement relation which, according to its author, must rule between such impulses as a condition for a culture's reaching its summit.On the other hand, the paper will expound both ways in which Nietzsche thinks to have accomplished a justification of evil (duty of a philosophical theodicy) as an aesthetic justification: a justification of destruction as (andonly as) necessary counterpart to the pleasure of creation, and a justification of deceit as what makes possible the pleasure to all contemplation of the beautiful.
This paper seeks an elucidation of the central tenets of Nietzsche's The Birth of Tragedy. On the one hand, it clarifies the artistic impulses referred to as "the Apollinean" and "the Dionysian", aiming thus at understanding the mutual reinforcement relation which, according to its author, must rule between such impulses as a condition for a culture's reaching its summit.On the other hand, the paper will expound both ways in which Nietzsche thinks to have accomplished a justification of evil (duty of a philosophical theodicy) as an aesthetic justification: a justification of destruction as (andonly as) necessary counterpart to the pleasure of creation, and a justification of deceit as what makes possible the pleasure to all contemplation of the beautiful.
Abstract
Palabras clave
Nietzsche ; Apollinean ; Dionysian ; culture ; evil ; Nietzsche ; apolíneo ; dionisíaco ; cultura ; mal