Modificación del curso de anestesiología para estudiantes de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia ajustado a las condiciones del ejercicio de la profesión médica general y propuesta de una plataforma de enseñanza virtual
Archivos
Autores
Romero Fuentes, Sonia Milena
Director
Tipo de contenido
Trabajo de grado - Pregrado
Idioma del documento
EspañolFecha de publicación
2014
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
El proceso de formación del personal médico debe incluir conocimientos y competencias que abarquen la totalidad de las disciplinas medicas de forma general y permitan al futuro médico enfrentarse a su realidad laboral y al cumplimiento del compromiso social que conlleva su profesión, limitándose por otro lado en aquellos campos de dominio exclusivo del médico especialista. Luego de hacer una revisión del programa de rotación de anestesiología dirigido a estudiantes de noveno semestre de medicina de la Universidad Nacional de Colombia, se identifican discrepancias entre los contenidos incluidos y evaluados, las competencias exigidas y los limites legales de la actuación en el campo de la anestesia. Al mismo tiempo se evidencia, desmotivación en el proceso de apropiación, integración y aplicación de los conceptos básicos y avanzados. Surge la iniciativa de modificar el contenido del programa actual ajustándolo a las necesidades y exigencias del ejercicio profesional del médico general así como las estrategia s pedagógicas que logren motivar a nuestros estudiantes y los conduzcan por el proceso de aprendizaje con ayuda de herramientas didácticas disponibles en la actualidad, con el fin de consolidar el proceso de formación impactando el desempeño de la profesión médica. Este proyecto comprende dos fases: Fase 1. Ajuste del programa curricular de anestesiología para estudiantes de pregrado de medicina de la Universidad Nacional de Colombia. Fase 2. Propuesta de estrategias pedagógicas novedosas.
Abstract. The training of medical personnel should include general knowledge and skills of all the medical disciplines in a general way and allowing the doctor face his future work reality and the fulfillment of social commitment associated with their profession, on the other hand limited in those fields exclusive of the specialist physician. After making a review of anesthesiology rotation program for students of ninth semester of medicine at the National University of Colombia, discrepancies were identified between the content included and evaluated, the necessary skills and the legal limits of performance in anesthesia. At the same time, there are of lack of motivat ion in the process of appropriation, integration and application of basic concepts and advanced. Thus we need to modify the contents of the current program adjusting to the needs and demands of the general medical practice and implement innovative teaching strategies leading the students learning via the consolidation of knowledge to improve its performance and quality medical care to patients. This project includes two phases : Phase 1. Adjustment of anesthesiology curriculum for undergraduate medical students of the National University of Colombia. Phase 2. Proposal of innovative teaching strategies.
Abstract. The training of medical personnel should include general knowledge and skills of all the medical disciplines in a general way and allowing the doctor face his future work reality and the fulfillment of social commitment associated with their profession, on the other hand limited in those fields exclusive of the specialist physician. After making a review of anesthesiology rotation program for students of ninth semester of medicine at the National University of Colombia, discrepancies were identified between the content included and evaluated, the necessary skills and the legal limits of performance in anesthesia. At the same time, there are of lack of motivat ion in the process of appropriation, integration and application of basic concepts and advanced. Thus we need to modify the contents of the current program adjusting to the needs and demands of the general medical practice and implement innovative teaching strategies leading the students learning via the consolidation of knowledge to improve its performance and quality medical care to patients. This project includes two phases : Phase 1. Adjustment of anesthesiology curriculum for undergraduate medical students of the National University of Colombia. Phase 2. Proposal of innovative teaching strategies.