Una secuencia didáctica que integra GeoGebra para la enseñanza de ecuaciones lineales en grado octavo
Cargando...
Archivos
Autores
García Fajardo, Victoria Alejandra
Director
Tipo de contenido
Document language:
Español
Fecha
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Documentos PDF
Resumen
Resumen: En este trabajo final, se presenta la aplicación de la ingeniería didáctica, tomando como eje fundamental el diseño, experimentación y evaluación de una secuencia didáctica que integra geogebra para la enseñanza de ecuaciones lineales en estudiantes de grado octavo. Tal diseño se encuentra sustentado bajo tres dimensiones que validan las fases de este trabajo, a saber, Dimensión histórico-epistemológica, Dimensión cognitiva y Dimensión didáctica. En este sentido la validación de este trabajo final se centra en el análisis detallado a priori y a posteriori de la secuencia en relación con formas de razonamiento de los estudiantes frente a la construcción del concepto de ecuación mediado por diferentes registros de representación semiótica.
//Abstract: This final work, presents the application of didactic engineering, taking as a fundamental axis design, experimentation and evaluation of a teaching sequence that integrates geogebra for teaching linear equations in eighth grade students. Such design is supported under three dimensions that validated the phases of this work, namely Historical and Epistemological Dimensions, Cognitive Dimension and Didactic Dimension. In this sense the validation of this thesis focuses on the detailed analysis a priori and a posteriori sequence in relation to forms of reasoning of the students against the construction of the concept of equation, mediated by different registers of semiotic representation.
//Abstract: This final work, presents the application of didactic engineering, taking as a fundamental axis design, experimentation and evaluation of a teaching sequence that integrates geogebra for teaching linear equations in eighth grade students. Such design is supported under three dimensions that validated the phases of this work, namely Historical and Epistemological Dimensions, Cognitive Dimension and Didactic Dimension. In this sense the validation of this thesis focuses on the detailed analysis a priori and a posteriori sequence in relation to forms of reasoning of the students against the construction of the concept of equation, mediated by different registers of semiotic representation.

