Enseñanza del dogma central de la biología molecular mediante el uso de laboratorios a estudiantes de educación media
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2014-11-28Metadata
Show full item recordSummary
“Enseñanza del Dogma Central de la Biología Molecular mediante el uso de laboratorios integrados a estudiantes de educación media” se efectuó en la Institución Educativa Villacolombia, Santiago de Cali (Valle), en 32 estudiantes de grado once, divididos en un grupo control y uno experimental, de 24 y 8 estudiantes respectivamente, realizando prueba inicial y final. Requirió participación activa del estudiante en sección experimental, teórica, audiovisual y creativa en torno al tema, permitiéndole forjar un concepto propio que ayude a resolver las preguntas planteadas. Esta estrategia pedagógica conto con: I. Análisis y diagnóstico inicial. II. Socialización. III. Practica experimental. IV. Refuerzo de conceptos. V. Elaboración de modelo icónico, cartilla y cartel. VI. Diagnostico final. Este trabajo demostró que la implementación de nuevas alternativas pedagógicas y didácticas puede influir significativamente en los procesos de aprendizaje en torno a un tema específico en estudiantes con falencias conceptuales.Summary
//Abstract: “Teaching the Central Dogma of Molecular Biology using laboratories integrated to middle school students” took place in Villacolombia Educational Institute, Santiago de Cali City (Valle), wiht 32 students of 11th grade, divided into a control and experimental group, of 24 and 8 students respectively, performing initial and final test. Required active participation of students in experimental, theoretical, audiovisual and creative sections around a theme, allowing build an own concept to help resolve a questions raised. This pedagogical strategy present: I. Analysis and initial diagnosis. II. Socialization. III. Experimental practice. IV. Reinforcement concepts. V. Development of iconic models, comic and poster. VI. Final diagnosis. This work attempted to show that the implementation of new pedagogical and didactic alternatives can significantly influence in the processes of learning around a specific topic in students with conceptual shortcomingsKeywords
Genética ; Dogma ; Laboratorio ; Pedagogía ; Didáctica ; Aprendizaje ; Genetics ; Dogma ; Laboratory ; Pedagogy ; Didactics ; Learning ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit