Arte Colombiano contemporáneo: archivos éticos
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Trabajo de grado - Doctorado
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EspañolPublication Date
2017-05-12Metadata
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La presente tesis se pregunta si algunas obras de arte colombiano contemporáneo contribuyen a ampliar la experiencia, la mirada, las conversaciones y las discusiones sobre lo que se considera ético en una sociedad, y específicamente en la sociedad colombiana de finales del siglo XX y principios de XXI. Se plantea esta pregunta en una sociedad como la colombiana, que invisibiliza las condiciones de violencia y que no discute suficientemente, ni en privado ni en público, los términos de las relaciones intersubjetivas de afecto y de aceptación e inclusión de la diferencia; diferencia que se encuentra en el sujeto mismo escindido y en duda y diferencia en relación con otros que considera “diferentes” o “extraños”. Para indagar en la pregunta, esta tesis recorre tres líneas argumentales de la teoría y del arte: arte colombiano contemporáneo, ética y archivo. El arte colombiano contemporáneo en esta tesis se concibe principalmente como el arte que se da en medio de una cultura mediática saturada de información que contribuye a invisibilizar las experiencias de violencia y exclusión. Centrada en el período entre 1990 y el 2010, la tesis escogió algunas obras de arte como “casos” para ponerlos en diálogo con los temas escogidos para pensar la ética. Estos temas son: primero, el concepto de experiencia como una posibilidad que tendría el arte para ampliar los temas y la mirada de la sociedad colombiana y por lo tanto de incluir aquello que no ha sido pensado suficientemente. Segundo, la consciencia crítica que las obras manifiestan del propio proceso de socialización. Y la tercera, la voluntad de incidir en lo público que las obras manifiestan, entendido lo público como las redes de significados que constituyen la cultura. El problema de la ética y el arte, se abordó principalmente a partir de la lectura de tres libros: Contingencia, Ironía y solidaridad (1989) y El pragmatismo, una versión. Antiautoritarismo en epistemología y ética (2008), ambos de Richard Rorty. Y un libro de Bernard Williams: La ética y los límites de la filosofía (1985). La tesis además, propone pensar algunas obras del arte colombiano del período propuesto, con la noción de “archivo” que permite reorganizarlas a partir de una urgencia temática. La noción de archivo permite enfatizar también, que esta tesis es sobre teoría del arte entendida como un conjunto de ideas para leer imágenes y también un conjunto de ideas e imágenes que se tejen en torno a un problema en particular que se quiere discutir.Summary
Abstract. This dissertation asks about whether some Colombian contemporary works of art contribute to expanding the gaze, experience, conversation and discussion about what is considered ethical in a society, specifically the Colombian society of the late twentieth century and early XXI. This question is posed in a society such as the Colombian one, which makes the conditions for violence invisible and does not sufficiently discuss –either privately or in public– the terms of intersubjective relations of affection, acceptance and inclusion of difference; a difference that is found within the subject itself, split and in doubt, as well as a difference in relation to others which the subject considers "different" or "strangers" to itself. This dissertation asks about whether some Colombian contemporary works of art contribute to expanding the gaze, experience, conversation and discussion about what is considered ethical in a society, specifically the Colombian society of the late twentieth century and early XXI. This question is posed in a society such as the Colombian one, which makes the conditions for violence invisible and does not sufficiently discuss –either privately or in public– the terms of intersubjective relations of affection, acceptance and inclusion of difference; a difference that is found within the subject itself, split and in doubt, as well as a difference in relation to others which the subject considers "different" or "strangers" to itself. To investigate the question, this dissertation works through three theoretical lines of argument within theory and art: Colombian contemporary art, ethics and the archive. In this dissertation, Colombian contemporary art is conceived mainly as the art that is produced in the midst of a saturated media culture that contributes to make invisible the experiences of violence and exclusion in the country. Specifically, working between 1990 and 2010, the dissertation chose some works of art as "cases of study" to put them in dialogue with the chosen themes to think ethics. These themes are: first, the concept of experience defined as the possibility that art could have in expanding the perspective of the Colombian society and therefore, to bring to the fore that which has not been sufficiently thought. Second, the critical awareness that the works manifest from their process of socialization. And third, the manifested capacity in which these works of art influence the public, understanding the public as the network of meanings that constitute culture. The problem of ethics and art is approached mainly from the following theoretical frameworks: Contingency, Irony and Solidarity(1989), El pragmatismo, una versión. Antiautoritarismo en epistemología y ética (2008, Spanish Edition) both by Richard Rorty, and Bernard Williams’ Ethics and the Limits of Philosophy (1985). This dissertation also proposes to think some works of Colombian art within the studied period through the notion of " the archive," which allows for an organization from a thematic urgency. The notion of the archive also puts emphasis on the fact that this dissertation is about art theory, understanding it as a set of ideas for reading images woven around a particular problem that we want to discuss.Keywords
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