Show simple item record

dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.contributor.authorCita-Triana, Nadia Caterine
dc.date.accessioned2020-01-28T20:01:42Z
dc.date.available2020-01-28T20:01:42Z
dc.date.issued2019-12-02
dc.date.issued2019-12-09
dc.identifier.urihttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75532
dc.description.abstractIn bilingual and indigenous intercultural educational contexts in Colombia it is common to find that learning/teaching materials are not appropriate to the linguistic and cultural characteristics of the settings in which they are used and do not meet the ethno-educators and students’ needs and expectations. In a Wayuu educative institution located in a rural area of Riohacha (La Guajira) where such a situation was also present, primary ethno-educators and I designed and carried out a Critical Participatory Action Research (IAPC) with the purpose of creating a methodology to develop reading and writing materials across the curriculum in Wayuunaiki and Spanish languages. This document presents the results of the process of collective knowledge construction: A set of principles of pedagogical action aimed at materials development. These principles emerged from iterative cycles of observation, planning, action and reflection for the understanding and transformation of educational practices related to four main areas: Use of languages in the classroom, bilingual education, teaching in the subjects, and sources of knowledge.
dc.description.abstractEn contextos educativos interculturales bilingües e indígenas en Colombia es usual encontrar que los materiales de aprendizaje/enseñanza resultan inadecuados a las características lingüísticas y culturales de los entornos en los que se usan y no responden a las necesidades y expectativas de los etnoeducadores y los estudiantes. En un Centro Etnoeducativo Wayuu ubicado en zona rural de Riohacha (La Guajira) en donde también se presentaba tal situación, con los etnoeducadores de primaria diseñamos y pusimos en marcha una Investigación Acción Participativa Crítica (IAPC) para la construcción de una metodología para el desarrollo de materiales de lectura y escritura en wayuunaiki y español. Este trabajo presenta el resultado del proceso de construcción colectiva de conocimiento: un conjunto de principios de acción pedagógica orientados al desarrollo de materiales. Esos principios son emergentes de ciclos iterativos de observación, planeación, acción y reflexión para la comprensión y transformación de las prácticas educativas relacionadas con cuatro campos principalmente: uso de las lenguas en el aula, educación bilingüe, didáctica en las asignaturas y fuentes del saber.
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.ddcEducación
dc.titleMetodología para el desarrollo de materiales de lectura y escritura en contextos interculturales bilingües e indígenas: una construcción participativa en un centro etnoeducativo Wayuu
dc.typeOtro
dc.rights.spaAcceso abierto
dc.description.projectMetodología para el desarrollo de materiales de lectura y escritura en contextos interculturales bilingües e indígenas
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.publisher.departmentInstituto de Investigación en Educación -IEDU-
dc.publisher.branchUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.proposallearning/teaching materials development
dc.subject.proposaldesarrollo de materiales
dc.subject.proposalbilingual intercultural education
dc.subject.proposaleducación intercultural bilingüe
dc.subject.proposalreading and writing across the curriculum
dc.subject.proposallectura y escritura a través del currículo
dc.subject.proposalCritical Participatory Action Research
dc.subject.proposalInvestigación Acción Participativa Crítica
dc.subject.proposalTeoría de la Arquitectura de las Prácticas
dc.subject.proposalTheory of Practice Architectures
dc.subject.proposalliteracy
dc.subject.proposalliteracidad
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_1843
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 InternacionalThis work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit