La violencia en la poesía colombiana, una casa para la imaginación : País secreto y El canto de las moscas (versión de los acontecimientos)
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Otro
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EspañolPublication Date
2020-07-07Metadata
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This study calls into question how Colombian poetry has addressed the issue of violence. Therefore, “a poetic of violence” is developed from the reading of a corpus of poetry precisely based on the books País secreto, by Juan Manuel Roca and El canto de las moscas, by María Mercedes Carranza. Analysis starts from the “poetic imagination”, which for Gaston Bachelard makes the deformation of images possible. This category shapes a singular poetic place for each one of the abovementioned authors. It is aimed to trace the nature of their imagination as well as the resources which it nourishes itself to configure that house of language and enunciation. It is also explored the possibility that lies in poetry to witness violence through the use of the characteristics of this notion presented by Giorgio Agamben as a supporting conceptual reference. After a hermeneutical exercise that draws attention to the poems, it is identified how the "poetic of violence" offers a discursive particularity in relation to other literary genres and artistic expressions, refreshing the stage of literary criticism. The poem reinvents language from a unique perspective permitting to name the unnamable. Poetry enunciates a critical and aesthetic posture capable of shaking the reader, inviting him to transform hegemonic ideas since hope and memory.Summary
El presente trabajo se pregunta ¿cómo la poesía colombiana ha abordado la violencia? Para ello desarrolla una “poética de la violencia” a partir de un corpus de poemas, en especial de los libros País secreto de Juan Manuel Roca y El canto de las moscas de María Mercedes Carranza. El análisis parte de la “imaginación poética” que para Gastón Bachelard tiene la posibilidad de deformar las imágenes. Esta noción permite un lugar poético particular para cada uno de los autores expuestos. Se rastrea la naturaleza de su imaginación, de qué recursos se nutre para configurar esa casa del lenguaje y de la enunciación. También se explora la posibilidad que existe en la poesía de aproximarse a lo “intestimoneable”. Se usa como referente conceptual de apoyo las características a la noción de testimonio expuestas por Giorgio Agamben. Después de un ejercicio hermenéutico que centra su atención en los poemas, se identifica cómo la “poética de la violencia” ofrece una singularidad discursiva en relación a otros géneros literarios y expresiones artísticas que refresca el escenario de la crítica literaria. El poema reinventa el lenguaje desde una perspectiva única que puede nombrar lo innombrable. La poesía enuncia una postura crítica y estética capaz de estremecer al lector e invitarlo a transformar las ideas hegemónicas a partir de la esperanza y la memoria.Keywords
Poesía ; Poetry ; Violencia ; Violence ; Colombia ; Colombia ; Memoria ; Memory ; Imagination ; Imaginación ; Witness ; Testimonio ; Politics ; Lenguaje ; Pensamiento ; Language ; Poética ; Thinking ;
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