Reflexiones sobre la violencia presentes en Ese silencio de Roberto Burgos y El desbarrancadero de Fernando Vallejo
Advisor
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2021-10-06Metadata
Show full item recordSummary
La tesis es una valoración crítica de dos novelas colombianas contemporáneas. El análisis literario, por un lado, conduce a determinar que el silencio de algunos de los personajes de Burgos obedece a un tipo de violencia simbólica, con sus respectivas implicaciones psicológicas; por otro lado, permite establecer que el insulto del narrador y personaje principal de Vallejo busca conjurar el mal que siempre lo ha asediado. Las conclusiones de dicho análisis resaltan la crítica de la novela de Burgos al silencio impuesto por la violencia, así como la necesidad del insulto en la novela de Vallejo, el cual es un recurso discursivo con posibilidades para enfrentar todo aquello que daña la vida. La diferencia radica en que la primera obra es consciente de que el silencio impuesto es una limitación que enfrenta el lenguaje, mientras que la segunda hace del insulto un recurso dominante, recurso que autolimita y encierra al narrador, lo cual equivale a un empobrecimiento narrativo. (Texto tomado de la fuente).Abstract
The thesis is a critical appraisal of two contemporary Colombian novels. The literary analysis, on one hand, leads to determine that the silence of some of Burgos’s characters obeys a type of symbolic violence, with its respective psychological implications. On the other hand, it allows us to establish that the insult of the narrator and main character of Vallejo seeks to ward off the evil that has always besieged him. The conclusions of this analysis highlight the criticism of Burgos’s novel against the silence imposed by violence, as well as the need for insult in Vallejo’s novel, which is a discursive resource with possibilities to face everything that damages life. The difference is that the first work is aware that the silence imposed is a limitation faced by language, while the second makes the insult a dominant resource, a resource that self-limits and encloses the narrator, which is equivalent to a narrative impoverishment.Keywords
Fernando Vallejo ; Roberto Burgos Cantor ; Fernando Vallejo ; Roberto Burgos Cantor ; Inmanencia reflexiva ; Lenguaje narrativo ; Lenguaje y silencio ; Novela de la Violencia ; Realismo literario ; Violencia simbólica ; Reflective immanence ; Narrative language ; Language and silence ; Novel of violence ; Literary realism ; Symbolic violence ; Análisis literario ; Literary analysis ; Crítica literaria ; Literary criticism ; Literatura contemporánea ; Contemporary literature ;
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit