La circunferencia. Una propuesta didáctica usando modelo de van hiele y geometría dinámica
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2011Metadata
Show full item recordSummary
El círculo ha sido posiblemente la figura geométrica plana que más ha seducido a los matemáticos y al mundo a través del tiempo. Su importancia en la enseñanza de la Geometría en la educación básica y media en nuestras escuelas se ve limitada por aspectos curriculares y pedagógicos. El presente trabajo se fundamenta en una propuesta didáctica que utiliza la geometría dinámica, la visualización y el Modelo de Van Hiele para mejorar los procesos de enseñanza-aprendizaje en el aula de clases para la apropiación del concepto de circunferencia por parte de los estudiantes y un aporte a la profundización del tema para los docentes. El desarrollo del enfoque utiliza la geometría sintética como base para abordar la circunferencia, sus nociones, proposiciones y teoremas básicos. La construcción del concepto se realiza desde una perspectiva histórico-epistemológica y disciplinar, fortaleciéndolo con la aplicación de teorías y Modelos didácticos que facilitan el desarrollo del pensamiento geométrico, convirtiéndose es una herramienta didáctica para que los docentes potencien e innoven las prácticas pedagógicas en la escuela. / Abstract. The circle has been the most seductive plane geometric figure for mathematicians and the rest of the world across the time. Its importance in geometry teaching in basic and middle education in our schools is limited by curricular and pedagogical matters. This work is based on a didactical proposal, which use the dynamic geometry, visualization and the Van Hiele model in order to improve the teaching-learning process in the classroom to get the appropriation of the circumference concept by the students and a contribution for a deep study of the topic for the interested teachers. The development of the approach uses the synthetic geometry as base for addressing the circumference, their notions, proposals and basic theorems. The construction of the concept is done from an historic-epistemological and disciplinary perspective, improving by the application of theories and didactical models which facilitate the development of the geometric thinking, becoming in a didactical tool for teachers who enhance and innovate their pedagogical act in the schoolKeywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit