Uso de las analogías como una estrategia para la enseñanza-aprendizaje de reacción química
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2012Metadata
Show full item recordSummary
En este trabajo se implementaron las analogías como una estrategia para la enseñanza-aprendizaje del concepto de reacción química; desarrollada con estudiantes de grado 10 ° del Colegio de La Presentación de Neiva, Huila; con el propósito de establecer relaciones entre el uso de las analogías y el aprendizaje del concepto de reacción química. Para tal efecto, se realizó un cuestionario inicial con el fin de identificar los obstáculos en el aprendizaje de este concepto, posteriormente se seleccionaron y adaptaron analogías para la explicación del tema, luego se elaboraron planes de clase que incluían las analogías seleccionas y finalmente se evaluó la pertinencia de esta estrategia con un cuestionario final. Los resultados obtenidos indicaron que las analogías son una estrategia apropiada para la enseñanza de reacción química, puesto que las estudiantes lograron aprender significativamente el concepto, demostrando mayor apropiación del mismoAbstract
In this work the analogies were implemented as a strategy for teaching and learning the concept of chemical reaction, developed with students from 10th grade students of La Presentation School in Neiva, Huila, in order to establish relationships among the use of analogies and learning the concept of chemical reaction. To this end, we conducted an initial questionnaire to identify obstacles in learning this concept, then we selected and adapted analogies to explain the issue, then developed lesson plans including select analogies and finally evaluated the relevance of this strategy with a final questionnaire. The results indicated that analogies are an appropriate strategy for the teaching of chemical reaction, since the students were able to learn the concept significantly, demonstrating greater ownership of it.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit