Dos caminos hacia la felicidad: el escepticismo pirrónico de sexto empírico y el budismo del Dhammapada como prácticas espirituales
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Autores
Samper Murillo, Pedro
Director
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Español
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Resumen
El objetivo de la investigación es comparar el budismo theravada con el escepticismo pirrónico a partir de la noción de las prácticas de sí establecida por Foucault para describir ciertas operaciones que el sujeto efectúa conscientemente sobre sí mismo para transformarse en su totalidad. A partir del Dhammapada (texto fundamental del budismo theravada) y los Esbozos Pirrónicos de Sexto empírico, se observan algunas características de estas dos filosofías desde la óptica de su posibilidad como filosofías esencialmente prácticas que pueden pretender a fines muy similares: la felicidad, la tranquilidad, la emancipación, la sabiduría; finalidades que pueden así mismo ser consideradas de orden espiritual, dentro de cierta concepción filosófica de lo espiritual.
Abstract. The purpose of the following investigaction is to compare Theravada buds¡hism with pirronean skepticism from the optic de the technologies of the self that established by Foucault to describe certain operations that the subject inflicts on himself to totally transform himself. Atarting with the Dhammapada (fundamental text in the philosophy of Theravada Buddhism) and Sextus Empiricus’ Outlines of Pyrrhonism, some characteristic of both philosphys are outlined form their conception as essentially practical philophies that may aspire to the same end: happiness, tranquility, emancipation, wisdom; ends that can, in turn, be considered of a spiritual nature, according to a certain philophical conception of spirituality.
Abstract. The purpose of the following investigaction is to compare Theravada buds¡hism with pirronean skepticism from the optic de the technologies of the self that established by Foucault to describe certain operations that the subject inflicts on himself to totally transform himself. Atarting with the Dhammapada (fundamental text in the philosophy of Theravada Buddhism) and Sextus Empiricus’ Outlines of Pyrrhonism, some characteristic of both philosphys are outlined form their conception as essentially practical philophies that may aspire to the same end: happiness, tranquility, emancipation, wisdom; ends that can, in turn, be considered of a spiritual nature, according to a certain philophical conception of spirituality.