Elaboración de material audiovisual para la enseñanza de la neuropediatría: el examen neurológico del preescolar
Type
Trabajo de grado - Pregrado
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
La educación en medicina requiere de múltiples herramientas que le permitan al estudiante aprender aún en ausencia del paciente “ideal” para cada especialidad o incluso cada hallazgo clínico, por esta razón se ideó este trabajo para permitirle al estudiante acercarse al paciente aunque este no esté allí. Se obtuvieron durante tres años imágenes en fotografía, video y resonancia magnética de los más diversos signos de anormalidad neurológica en niños, correlacionando con el examen en el niño preescolar normal. Adicionalmente se enseña la práctica del procedimiento más frecuente en neuropediatría: la punción lumbar. Todo esto se organizó en una plataforma multimedia en la que de forma amena y ágil se puede acceder a la información con claridad y facilidad.Summary
Abstract. Teaching in medicine requires several tools giving the student the opportunity to learn even in abscence of the “ideal” patient on any speciality or every single clinical sign. Therefore this work was developed to allow the student be close to patients even if there is no actual patient. In a three year period photographs, videos and diagnostic imaging were obtained showing several abnormal neurological findings in children and were correlated to normal preschool children. Moreover, there is an explanation of the most frequent procedure in pediatric neurology: lumbar puncture. All of this was organized in a multimedia platform where in a fast and comfortable manner the student can access the information in an easy and clear way.Keywords
Collections
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0.This document has been deposited by the author (s) under the following certificate of deposit