La construcción de las actitudes lingüísticas: exploración en dos colegios bilingües Bogotanos
Author
Type
Trabajo de grado - Maestría
Document language
EspañolPublication Date
2013Metadata
Show full item recordSummary
Esta investigación sobre las actitudes lingüísticas de los estudiantes de dos colegios bogotanos bilingües español-inglés mostró que las actitudes hacia el inglés y el español son positivas, y están relacionadas con factores de tipo social, individual, cultural y político. Los datos fueron cuestionarios lingüísticos y entrevistas en profundidad con los alumnos de undécimo grado, algunos padres de familia, docentes y administradores de un colegio bilingüe privado y uno público. Se analizaron estos datos cualitativa y cuantitativamente con base en el enfoque psicosocial para el estudio de las actitudes lingüísticas. Los resultados se utilizan para discutir algunas dinámicas de las actitudes lingüísticas en la educación bilingüe en Colombia y algunas dificultades de las investigaciones sobre actitudes lingüísticas.Summary
Abstract. This research on language attitudes of students from two Spanish-English bilingual schools in Bogota showed that their attitudes towards English and Spanish are positive and are related to social, individual, cultural and political factors. Data were collected from questionnaires and in depth interviews with students, parents, teachers and administrators from a public and a private school. They were analyzed qualitatively and quantitatively based on a psychosocial approach to the study of language attitudes. Results are used to discuss some dynamics of language attitudes in bilingual education in Colombia and some methodological difficulties of language attitudes research.Keywords
Collections
